Pilot-akrobata który zadziwił cały świat
    Dzisiaj jest czwartek, 02 maja 2024 r.   (123 dzień roku) ; imieniny: Longiny, Toli, Zygmunta Dzień Flagi RP    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   ludzie ZP   |   miejsca, obiekty itp.   |   felietony, opracowania   |   kącik twórców   |   miejscowości ZP   |   ulice Proszowic   |   pożółkłe łamy...   |   RP 1944   | 
 |   lista postaci   |   przyjaciele regionu   | 
 stąd pochodzili 
 |   "zwykli - niezwykli"   |   ludzie Rzeczpospolitej Partyzanckiej 1944   |   "katyńczycy"   | 

serwis IKP / Skarby Ziemi Proszowskiej / ludzie ZP / stąd pochodzili / Pilot-akrobata który zadziwił cały świat
 pomóżcie!!! ;)  
Jeżeli posiadacie informacje, materiały dotyczące prezentowanych w Serwisie postaci,
macie propozycję innych osób związanych z Ziemią Proszowską,
albo zauważyliście błędy w naszym artykule;
prosimy o kontakt!

skarby@24ikp.pl.

Inne kontakty z nami: TUTAJ!
Redakcja IKP
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


Pilot-akrobata który zadziwił cały świat
Adam Haber-Włyński
(ur.: 1883 - zm.: 21.07.1921)

biogram

Adam Haber-Włyński, instruktor pilotażu w Wyższej Szkole Lotników w Ławicy (1919-1920 r.)
(fot. pl.wikipedia.org)
Adam Haber-Włyński
(fot. pl.wikipedia.org)

Proszowice, 10-03-2021

[...] Nazwisko urodzonego w pod kazimierskiej wsi Hołdowiec - Adama Haber-Włyńskiego na trwale zostało zapisane złotymi zgłoskami na kartkach dziejów lotnictwa polskiego, europejskiego, a nawet światowego. W początkach XX stulecia imię tego syna ziemi kazimierskiej było a ustach wszystkich pasjonatów rodzącego się sportu lotniczego w Europie.

Jego niesłychane wyczyny podniebne opisywane były w prasie Europy i Ameryki, zaś jego ówczesna popularność w skali międzynarodowej wielokroć przewyższała rozgłos dzisiejszych gwiazd filmu i estrady. Tak wyjątkowej postaci należy się pamięć ze strony mieszkańców ziemi kazimierskiej, a zwłaszcza ze strony władz samorządowych miasta i powiatu, które winny poczuć się w obowiązku i ufundować z naszych podatków właściwą dla zasług tego pilota tablicę pamiątkową, z treści której młodzież powinna uczyć się historii swego regionu. A turyści dowiadywać się o bogatej przeszłości, naszej małej ojczyzny [...]
. - cytat ze wstępu publikacji "Adam Haber-Włyński"-Nowa Niedzica, Kazimierza Wielka 2008 r.

Adam Haber-Włyński urodził się w 1883 roku, w Hołdowcu za Kazimierzą Wielką. Od wczesnej młodości pasjonował się sportem, a szczególnie dyscyplinami okraszonymi dużym ryzykiem. Pierwszy raz z lotnictwem zetknął się w wieku 27 lat, będąc we Francji. Tam odbył profesjonalne szkolenie lotnicze.

     Wiosną 1910 r., zaczął pierwszą naukę pilotażu na samolocie jednomiejscowym w szkole Bleriota w Pau, pod kierunkiem inżyniera Leblanc'a. Potem latał już na sprzęcie dwumiejscowym w szkole Farmana w Mourmelon, gdzie w lecie tegoż roku, otrzymał dyplom pilota. Ten aeroklub francuski, w początkach XX wieku, był jedyną instytucją na świecie, który posiadał uprawnienia do wydawania licencji pilota. Jednocześnie, zauroczony tą pasją startuje w konkursach lotniczych, mityngach i pokazach, zdobywając szacunek, uznanie i kształtując swoją markę.

(fot. wilnoteka.lt)
Adam Haber-Włyński
(fot. niebieskaeskadra.pl)
     Od Polski po Rosję występował w publicznych pokazach, w takich miastach jak: Wilno, Moskwa, Kijów. Już w Petersburgu, w dniach 17-23 maja 1911 r., spośród 7 pilotów zajmuje 1 miejsce i zgarnia pulę w wysokości 1075 rubli. Sześć dni później, w Moskwie zajmuje 3 miejsce w konkursie wysokości lotu (333 metrów) z nagrodą-500 rubli. Oraz 3 miejsce w konkursie na długotrwałość lotu - 269 rubli.

     W mroźnej stolicy przebywał stale i pracował jako pilot oblatywacz fabryki samolotów Dux, w której budowano na licencji francuskiej Farman i Nieuport. Był także instruktorem i szefem pilotów w szkole lotniczej tamtejszego aeroklubu - Moskiewskiego Towarzystwa Żeglugi Powietrznej, mającego swą siedzibę na lotnisku Chodynka (Pola Chodyńskie). Jako as pilotażu i akrobacji lotniczej, w samej Moskwie wyszkolił 300 pilotów. Latał najczęściej na samolocie Nieuport, a jego popisowymi figurami akrobacji były: korkociąg płaski, beczki, opadanie liściem, ślizg na skrzydło i pętle. Zdobył wiele nagród i odznaczeń.

     Tak 27 sierpnia 1912 r., uzyskał II nagrodę w wysokości 15 000 rubli. Tym razem jego samolot był marki Dux (licencja Farman) z silnikiem Gnome o mocy 70 KM (51,5 kW).

     Jako jedyny ukończył przelot na trasie Moskwa-Sierpuchow-Moskwa 21 maja 1913 r. Latał także na samolotach wojskowych. Testował takie maszyny jak:Ju.A.Meller nr 1, pierwszy zbudowany w Rosji ze śmigłem pchającym. W tym roku, na samolocie Nieuport, osiągnął dwa rosyjskie rekordy wysokości lotu: 2 800 i 3 100 m.

     Tak pisało o jego dokonaniach państwowe czasopismo lotnicze- Wozduchoplawatiel nr 6 z 1914 r: Haber-Włyński jako pierwszy pilot prywatny wykonał w Rosji martwą pętlę. Tę małą znaną wówczas figurę pilot demonstrował na pokazach w Moskwie, Petersburgu, Kijowie i innych miastach Rosji. W kwietniu 1914 r., w Kijowie, wykonał w jednym locie 16 martwych pętli, co uznano za rekord wszechrosyjski. Wielki książę Aleksander Michajłowicz odznaczył go srebrną odznaką- za zasługi w rozwoju lotnictwa rosyjskiego. 8 maja 1914 r., o 7-ej wieczorem, w czasie oblatywania nowego samolotu Dux, nastąpiła katastrofa. Haber-Włyński doznał ciężkich obrażeń, a lecący z nim mechanik A.Muchin zmarł.

     Takich wypadków na koncie hołdowskiego pioniera było wiele. Jednak te zdarzenia nie osłabiały jego odwagi, a tylko dodawały mu adrenaliny. Już w lipcu wyjechał do Francji, gdzie latał w szkole wyższego pilotażu w Villa Coubley koło Paryża, prowadzonej przez słynnego pilota Rolanda Garrosa. Za swoje, wzorowe umiejętności i talent zyskał przydomek "Le diable". Należał do "Les Vicilles tiges" (Stare korzenie) - zespołu pilotów dyplomowanych, którzy mimo różnych narodowości podtrzymywali więzi przyjaźni i krzewili tradycje lotnicze.

     Przed wybuchem I wojny światowej, powrócił do Rosji. Jako instruktor w moskiewskiej szkole lotniczej szkolił wielu uczniów. Oblatał około 500 samolotów, wylatał blisko 10 000 godzin. Podczas jednego z wypadków w powietrzu, doznał złamania nogi, która źle się zrosła i pozostała krótsza. Swój kunszt lotniczy prezentował podczas rewolucji październikowej samemu Leninowi, znając go też osobiście.

Adam Haber-Włyński, instruktor pilotażu w Wyższej Szkole Lotników w Ławicy (1919-1920 r.)
(fot. madeinswietokrzyskie.pl)

     Wiosną 1919 roku, Adam Haber-Włyński wraca do Polski. W ojczyźnie pracuje jako cywilny szef pilotów-instruktorów w Szkole Lotniczej w Ławicy koło Poznania. Potem przekształcona na Wyższą Szkołę Pilotów w Ławicy. Pod jego kierownictwem przeszkolono 164 pilotów.

     Na początku 1921 r., został zaangażowany na stanowisko głównego pilota oblatywacza w Wytwórni Samolotów E.Plage i T.Laśkiewicza w Lublinie. Ona to produkowała na licencji włoskiej, samoloty myśliwskie typu Ansaldo A - 1 Balilla, określane jako "latające trumny". Na tej właśnie maszynie, 21 lipca 1921 r. zakończyła się jego lotnicza przygoda i życie. W trakcie wykonywania akrobacji, maszyna zapaliła się a pilot stracił równowagę i runął na ziemię. Trochę inną wersję wypadku przedstawia czasopismo "Lot" z 1921 październik-listopad w artykule"Śmierć Habera-Włyńskiego": [...] dokonał szeregu akrobacji przekraczających zuchwałością dotychczasowe czyny Włyńskiego, Loopingi, korkociągi i beczki były dokonywane bez przerwy na wysokości zaledwie 50 metrów, ślizg boczny ("glisada") z pełnym motorem zakończył się rozbiciem płatowca i śmiercią pilota [...].

szczątki aeroplanu "Balilla", który rozbił się 21 lipca 1921 r., w katastrofie zginął oblatywacz - pionier lotnictwa polskiego - Adam Haber-Włyński, instruktor z Wyższej Szkoły Pilotów w Poznaniu; reprodukcja z Tygodnika Ilustrowanego
(fot. bc.wbp.lublin.pl)

Pochowano go na starym-Cmentarzu Powązkowskim w Warszawie (kwatera 83, rząd 4).

Adam Haber-Włyński był żonaty z Eugenią Teodozją Jabłońską (vel Knittel) - (1879-1946).

opracowanie: Marcin Szwaja   

(fot. cmentarze.um.warszawa.pl)
grób Adama Haber-Włyńskiego
(fot. niebieskaeskadra.pl)


ŹRÓDŁA, BIBLIOGRAFIA:
  1. Jerzy R. Konieczny, Tadeusz Malinowski; Mała encyklopedia lotników polskich
  2. Stanisław M. Przybyszewski; Adam Haber-Włyński 1883-1921; Nowa Niedzica; Kazimierza Wielka 2008

  3. madeinswietokrzyskie.pl
  4. pl.wikipedia.org
  5. wilnoteka.lt
  6. niebieskaeskadra.pl
  7. bc.wbp.lublin.pl
  8. jbc.bj.uj.edu.pl
  9. cmentarze.um.warszawa.pl



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Tańcz, zanim muzyka się skończy.
Żyj, zanim Twoje życie się skończy.
(cytaty bliskie sercu)
maj  2  czwartek
[14.00-18.00]   (Proszowice)
KOSMOSiR świętuje 1. rocznicę działalności
maj  3  piątek
[9.00]   (Proszowice)
obchody 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
maj  4  sobota
[...]   (Majkowice)
poświęcenie wozu strażackiego i zabawa taneczna
[19.00-23.00]   (Karwin)
"Noc w muzeum" - Izba Pamięci w Karwinie
maj  5  niedziela
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ