100 mln euro na remonty dróg. Polski rząd po raz kolejny pożyczył pieniądze Ukrainie
    Dzisiaj jest czwartek, 09 maja 2024 r.   (130 dzień roku) ; imieniny: Grzegorza, Karoliny, Karola Dzień Unii Europejskiej    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   M.Fatyga   |   zrzęda p.   |   A.Powidzki   |   H.Pomykalski   |   Z.Grzyb   |   W.Nowiński - wrześniowe...   |   Magda K.-G. - prawo dla...   | 

serwis IKP / działy autorskie / tak to widzę (J.Bereza) / 100 mln euro na remonty dróg. Polski rząd po raz kolejny pożyczył pieniądze Ukrainie
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


100 mln euro na remonty dróg. Polski rząd po raz kolejny pożyczył pieniądze Ukrainie

(fot. pixabay.com)

30-03-2017

     "Polska ratuje ukraińskie drogi" - poinformowała we wtorek po południu kijowska telewizja "24 Kanał". Informację tę powieliły inne media ukraińskie, podając że polski rząd przeznaczył na modernizację infrastruktury transportowej na Ukrainie 100 mln euro.

     "Idzie wiosna, niesie dziury na drogach" - pisze lwowski dziennik "Wysokij Zamok". Na początku marca gazeta wskazywała międzynarodowe drogi (m.in. Kijów - Lwów - Czop), po których jazda jest znacznie utrudniona.

     Odnosząc się do komunikacji w samym Lwowie publicyści dziennika wskazali wiele ulic wymagających pilnych remontów, np. Łyczakowskiej, Zamarstynowskiej i Czerniowieckiej. Niektóre z nich znajdują się "w opłakanym stanie", mimo że były remontowane na "Euro 2012". Władze planują w tym roku m.in. modernizację południowej części obwodnicy Lwowa. Droga ta ma służyć przygotowaniu w przyszłości międzynarodowej trasy z polskich portów do portu w Odessie nad Morzem Czarnym.

     Dla każdego z obwodów (województw) zachodniej części Ukrainy najważniejsze są zadania podnoszące jakość infrastruktury ważnej dla ich wewnętrznej komunikacji oraz połączeń z Polską i pozostałą częścią państwa.

     Z kwoty 100 mln euro pożyczki, jaką polski rząd przyznał Ukrainie, znaczna część środków zostanie przeznaczona na remont trasy Ustiług - Łuck - Równe. W tym roku planowane są ponadto remonty tras w zachodnich obwodach Ukrainy planuje się w tym roku odnowić trasy: Niżankowice - Sambor - Drohobycz - Stryj, Smolnica Stary Sambor, Hruszew - Niemirów, Jaworów - Hruszew oraz Czerwonohrad - Rawa Ruska znajdujące się w zachodnich obwodach Ukrainy. Łącznie prace będą obejmować ok. 175 km dróg.

     Stan dróg w zachodniej części Ukrainy często jest tak katastrofalny, że kierowcy zmuszeni są jeździć poboczami. Bezpieczniej jest bowiem jechać po ubitej ziemi, czasami utwardzonej kruszywem, niż po jezdni z dziurami, w których można połamać amortyzację lub skrzywić koło.

     Zachodnia Ukraina nie jest niestety wyjątkiem. Międzynarodowa trasa z Odessy do granicy rumuńskiej w kierunku na portowe miasto Galati (Gałacz) nad Dunajem była w tym roku częściowo remontowana, gdyż prędkość samochodu powyżej 15 km/h nie gwarantowała bezpiecznego przejazdu.

     W ubiegłym roku poprawił się stan dróg m.in. w obwodzie stanisławowskim (iwano-frankowskim) i w części lwowskiego. Jednak nakłady na modernizacje nie nadążają za dekapitalizacją kolejnych dróg, na których dopuszczono ruch towarowy wielkim ciężarówkami, niszczącymi nie tylko nawierzchnie, ale także konstrukcje dróg.

     Propozycje strony ukraińskiej dotyczące zaplanowanych na ten rok remontów zostały przekazane Polsce, która określi jakie zadania mają szansę na realizację i związaną z nią pomoc budżetu naszego kraju. Pożyczka rządu polskiego będzie udzielona na podstawie umowy międzyrządowej o wzajemnej pomocy. Nie wiadomo jednak, na czym będzie polegać wzajemność ze strony ukraińskiej.

     Dla naszego kraju modernizacja dróg ukraińskich, szczególnie w obszarach przygranicznych, powinna ułatwić komunikację i dostępność dla ruchu towarowego i osobowego. Na razie jednak po stronie ukraińskiej stan dróg o znaczeniu międzynarodowym nie zapewnia szybkiego przemieszczania się. Dochodząca do samej granicy polska autostrada A4 z Śląska i Krakowa do Korczowej kończy się na granicy. Polska jest zainteresowana poprowadzeniem dalej A4 - aż do Lwowa, gdzie miałaby już ukraińską numerację - M10. Przedłużenie o około 90 km autostrady A4 od polskiej granicy do Lwowa pozwoliłoby zwiększyć przepustowość przejścia granicznego Korczowa - Krakowiec (ukr.). Szacuje się, że ruch towarowy mógłby tylko na tym przejściu wzrosnąć o około 50 proc. Większa integracja komunikacyjna powinna skutkować także rozwojem gospodarczym regionów przygraniczych po polskiej i ukraińskiej stronie.

Jan Bereza   

Źródło:

http://www.pch24.pl/100-mln-euro-na-remonty-drog--polski-rzad-po-raz-kolejny-pozyczyl-pieniadze-ukrainie,50349,i.html




ŹRÓDŁA, BIBLIOGRAFIA:
  1. Wołyńskie Nowiny
  2. 24 kanał
  3. Wysokij Zamok
  4. polukr.net/uk/blog
  5. Daily Lviv



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Tańcz, zanim muzyka się skończy.
Żyj, zanim Twoje życie się skończy.
(cytaty bliskie sercu)
maj  9  czwartek
maj  10  piątek
maj  11  sobota
[10.00]   (Gniazdowice)
zawody strzeleckie o puchar burmistrza Gminy i Miasta Proszowice
[12.00]   (Proszowice)
bajkowo-muzyczny spektakl dla dzieci Bal Księżniczek - Urodziny Elsy
maj  12  niedziela
[9.00-13.00]   (Miechów)
Charytatywna Dycha - bieg dla Hospicjum!
[12.00-17.00]   (Proszowice)
rekonstrukcja historyczna i inne działania edukacyjno-animacyjne upamiętniające Powstanie Styczniowe
DŁUGOTERMINOWE:
PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ