Wypalenie zawodowe jednym z największych wyzwań dla nauczycieli
    Dzisiaj jest czwartek, 02 maja 2024 r.   (123 dzień roku) ; imieniny: Longiny, Toli, Zygmunta Dzień Flagi RP    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   kultura-oświata   |   sport   |   społeczeństwo   |   mieszkańcy   |   natura   |   w szerszej perspektywie   |   foto - relacje   | 

serwis IKP / w szerszej perspektywie / Wypalenie zawodowe jednym z największych wyzwań dla nauczycieli
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


Wypalenie zawodowe jednym z największych wyzwań dla nauczycieli

(fot. UNICEF)

16-10-2023

     Chroniczne zmęczenie, stres, obciążenie pracą czy brak wsparcia to jedne z przyczyn wypalenia zawodowego. Dotyczy ono wielu grup zawodowych, w tym pedagogów. Dlatego UNICEF wraz z partnerami realizuje szeroki zakres działań, których celem jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek w Polsce.

     Wypalenie zawodowe najczęściej rozumiane jest jako stan fizycznego, psychicznego i emocjonalnego wyczerpania, które z reguły objawia się przez chroniczne zmęczenie. Wśród grup tzw. wysokiego ryzyka wypalenia zawodowego są m.in. pracownicy ochrony zdrowia, psycholodzy, pracownicy socjalni czy pedagodzy. Dlatego z okazji Dnia Edukacji Narodowej, UNICEF zwraca uwagę na wyzwania, jakie niesie ze sobą stres i wypalenie zawodowe w pracy edukacyjnej.

     Nauczyciele i nauczycielki w Polsce od trzech lat próbują stawić czoła niespotykanym dotąd wyzwaniom. Najpierw było to nauczanie zdalne podczas pandemii COVID-19, a teraz konieczność dostosowania metod pracy i nauczania do specyfiki klasy wielokulturowej. To pedagodzy codziennie pracują z dziećmi uchodźczymi, starają się tworzyć włączające klasy, uczą języka polskiego i starają się stosować najlepsze metody komunikacji międzykulturowej. Aby robić to skutecznie, potrzebują nie tylko wzmocnienia kompetencji, ale również zadbania o własny dobrostan i odporność psychiczną.

Wsparcie UNICEF dla nauczycieli w Polsce

     Biuro UNICEF ds. Reagowania na Potrzeby Uchodźców w Polsce wraz z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz organizacjami partnerskimi i społeczeństwa obywatelskiego zachęca wszystkich pedagogów w Polsce do skorzystania z projektów, których celem jest wsparcie nauczycieli, pomoc w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami i wypaleniem zawodowym oraz w dbaniu o własny dobrostan fizyczny i psychiczny.

     Jedną z aktywności, którą UNICEF proponuje dla nauczycieli jest certyfikowany kurs internetowy pt. "Jak radzić sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym" dostępny nieodpłatnie na platformie Learning Passport: https://www.szkolenia.learningpassport.pl/. Kurs dostarcza praktycznych strategii i narzędzi do zarządzania wysokimi wymaganiami oraz presją i stresem związanymi z nauczaniem. Pedagodzy mogą nauczyć się rozpoznawać objawy wypalenia zawodowego i rozwijać mechanizmy radzenia sobie z nimi. Projekt jest realizowany w Polsce przez UNICEF, MEiN oraz Fundację SOK.

     Z myślą o nauczycielach i nauczycielkach UNICEF wraz z Fundacją SOK przygotował również webinar o tym, jak wzmocnić swoją odporność psychiczną, radzić sobie ze stresem i budować silne fundamenty do efektywnej pracy pedagogicznej. Webinar poprowadziła Natalia de Barbaro, ceniona psycholożka i autorka bestselerowych książek "Czuła Przewodniczka" oraz "Przędza". Webinar dostępny jest na platformie Learning Passport.

     UNICEF wspiera również rozwój kompetencji nauczycieli i nauczycielek w zakresie edukacji włączającej, komunikacji międzykulturowej i pracy z uczniami, którzy doświadczyli traumy. W ramach projektu "Szkoła dostępna dla wszystkich" realizowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, UNICEF i Instytut Badań Edukacyjnych pedagodzy otrzymują dostęp do narzędzi pomocnych w prowadzeniu zajęć wychowawczo-specjalistycznych, w tym integracyjnych, budujących poczucie wspólnoty wśród uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci z Ukrainy. Uczestnicy projektu mają szeroki dostęp do bezpłatnych konsultacji psychiatrycznych i psychoterapeutycznych, które pomagają im jeszcze lepiej przyswoić wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pomocy dzieciom. Więcej o projekcie: https://www.ibe.edu.pl/index.php/pl/szkola-dostepna-dla-wszystkich-opis-projektu.

     Jeszcze jedną propozycją ze strony UNICEF jest program wsparcia "Strefa Dobrych Emocji" realizowany we współpracy z Fundacją Fine. Jest to program dla nauczycieli i edukatorów, którzy pracują z dziećmi w sytuacji kryzysu i zwiększonego napięcia. W ramach programu przygotowano dziewięć webinarów dostępnych na stronie: https://www.youtube.com/@fine_ngo/videos.

     Podczas obchodów tego dnia podkreślamy ważną rolę, jaką nauczyciele odgrywają w kształceniu dzieci i młodzieży na całym świecie. UNICEF podkreśla znaczenie stawiania dobrostanu fizycznego i psychicznego nauczycieli na pierwszym miejscu. Dzięki temu każde dziecko i młody człowiek, niezależnie od swojej sytuacji, będzie mogło otrzymać wysokiej jakości edukację i szansę na lepszą przyszłość.

red.   

źródła: UNICEF Polska



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Tańcz, zanim muzyka się skończy.
Żyj, zanim Twoje życie się skończy.
(cytaty bliskie sercu)
maj  2  czwartek
[14.00-18.00]   (Proszowice)
KOSMOSiR świętuje 1. rocznicę działalności
maj  3  piątek
[9.00]   (Proszowice)
obchody 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
maj  4  sobota
[...]   (Majkowice)
poświęcenie wozu strażackiego i zabawa taneczna
[19.00-23.00]   (Karwin)
"Noc w muzeum" - Izba Pamięci w Karwinie
maj  5  niedziela
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ