Polacy nie chcą płacić za opakowania jednorazowe z plastiku?
    Dzisiaj jest poniedziałek, 06 maja 2024 r.   (127 dzień roku) ; imieniny: Beniny, Filipa, Judyty    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   kultura-oświata   |   sport   |   społeczeństwo   |   mieszkańcy   |   natura   |   w szerszej perspektywie   |   foto - relacje   | 

serwis IKP / natura, ekologia / Polacy nie chcą płacić za opakowania jednorazowe z plastiku?
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


Polacy nie chcą płacić za opakowania jednorazowe z plastiku?

(fot. źródła)


1-02-2024

     W ślad z unijną dyrektywą Single Use Plastic, od nowego roku sklepy spożywcze i punkty gastronomiczne mają obowiązek pobierania od klientów opłat za pudełka, pokrywki, wieczka czy kubki jednorazowego użytku z plastiku lub zawierające plastik. Polscy konsumenci, którzy od dawna są smart-shopperami znaleźli sposób na obejście nowych przepisów - zabierają na zakupy własne opakowania wielokrotnego użytku. W sklepach Carrefour w całej Polsce można już kupić do nich wszystkie produkty z lad tradycyjnych, od wędlin i serów po owoce morza, a także pieczywo, wyroby cukiernicze, owoce i warzywa, a nawet środki czystości i kosmetyki. Od początku roku Carrefour odnotował skokowy wzrost popularności tej usługi.

     Od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorcy mają obowiązek doliczyć do paragonu 20 gr i podatek VAT za każdy jednorazowy kubek zawierający plastik oraz 25 gr i podatek VAT za podobny pojemnik lub pudełko na żywność. Tak zwana "opłata konsumencka" ma nie tylko mieć realny wpływ na ilość zużywanego jednorazowego w Polsce plastiku, ale także zasilić budżet państwa. Wychodząc naprzeciw nowej regulacji prawnej oraz niezadowolonym głosom ze strony klientów, którzy w czasach wysokiej inflacji muszą ponosić dodatkowe koszty, Carrefour Polska wzmacnia komunikację i promocję swojej usługi zakupów do własnych opakowań.

     Już 5 lat temu, Carrefour jako pierwsza duża sieć handlowa w Polsce, we wszystkich swoich hiper- i supermarketach umożliwił swoim klientom zakupy produktów z lad tradycyjnych, a także warzyw i owoców, pieczywa i wyrobów cukierniczych, a nawet kosmetyków i chemii domowej bez konieczności korzystania z opakowań plastikowych. Klienci mogą przyjść do sklepu z własnymi woreczkami na owoce i warzywa, słoikami na produkty sypkie, czy pudełkami na ser, mięso, a nawet ciasta.

     Pracownicy lad tradycyjnych tarują opakowania, do których pakują produkty na wagę oraz naklejają na nie etykietę cenową. W ofercie wszystkich hiper- i supermarketów znajdują się również bawełniane torby, które zachęcają do rezygnacji z popularnych "zrywek" na rzecz bardziej ekologicznych zakupów pieczywa oraz warzyw i owoców do toreb wielokrotnego użytku. Ponadto w wybranych sklepach Carrefour działają również refillomaty pozwalające kupić do własnej butelki lub słoika kosmetyki, detergenty czy środki czystości.

- Zakupy do własnych opakowań to jeden z filarów naszego długofalowego programu "Droga do Zero Waste", którego celem jest redukcja użycia plastiku oraz pobudzenia drugiego obiegu surowców - mówi Sylwester Mroczek, Menedżer Działu Rozwoju Formatów i Konceptów Handlowych w Carrefour Polska. Od początku tego roku widzimy w naszych sklepach skokowy wzrost zainteresowania klientów zakupami do własnych opakowań. W czasach wysokiej inflacji, kiedy Polacy liczą każdą złotówkę, wszystkie dodatkowe opłaty mają wpływ na to co wyląduje w ich koszykach. Zauważyliśmy, że te pobierane w związku z nową ustawą, można w łatwy sposób obejść - robiąc swoje zakupy do własnych opakowań. Dzięki naszej kampanii chcemy pokazać klientom jak oszczędzać, będąc przy tym jednocześnie bardziej ekologicznym i działającym na rzecz naszej planety - dodaje Mroczek.

     Obok zakupów do własnych opakowań wielorazowych, Carrefour realizuje także szereg innych inicjatyw w ramach strategii opakowaniowej firmy, które nie tylko działają z korzyścią dla środowiska naturalnego, ale także pomagają klientom oszczędzać pieniądze. We wszystkich hiper- i supermarketach Carrefour klienci mogą oddawać szklane butelki zwrotne, bez konieczności okazywania paragonu ich zakupu i odzyskać kaucję w postaci e-bonów, którymi od razu można zapłacić za zakupy. Tylko w 2023 roku Carrefour odebrał w ten sposób od klientów ponad dwa razy więcej butelek, niż ich sprzedał.

     Od stycznia 2023 w wybranych 10 sklepach tej sieci w województwie śląskim działa również własny testowy system kaucyjny stworzony z organizacją Eko-Punkt, w ramach którego Carrefour płaci klientom 15 gr za każdą zwróconą butelkę plastikową lub puszkę aluminiową po napojach. Zebrane opakowania trafiają do zakładów zajmujących się profesjonalnym recyklingiem oraz po przetworzeniu, wracają w pierwotnej formie na półki sklepowe.

red.   

źródła: media.carrefour.pl


Carrefour Polska to omnikanałowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 900 sklepów w 6 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów hurtowo-dyskontowych, osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230 000 GLA oraz sieci 40 stacji paliw.



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Tańcz, zanim muzyka się skończy.
Żyj, zanim Twoje życie się skończy.
(cytaty bliskie sercu)
maj  6  poniedziałek
[10.00]   (Pałecznica)
koncert, dzień otwarty w pałecznickiej szkole muzycznej
[11.45]   (Makocice)
odsłonięcie tablicy upamiętniającej zrzut cichociemnych
maj  7  wtorek
maj  8  środa
[19.00]   (Proszowice)
Paweł Chałupka w programie Widzę to inaczej
maj  9  czwartek
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ