OBOK - wystawa malarstwa Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko
    Dzisiaj jest sobota, 27 kwietnia 2024 r.   (118 dzień roku) ; imieniny: Sergiusza, Teofila, Zyty    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   M.Fatyga   |   zrzęda p.   |   A.Powidzki   |   H.Pomykalski   |   Z.Grzyb   |   W.Nowiński - wrześniowe...   |   Magda K.-G. - prawo dla...   | 

serwis IKP / działy autorskie / zachwyćmy się... (A.Powidzki) / OBOK - wystawa malarstwa Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


OBOK - wystawa malarstwa Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko

Wrocław - budynek Galerii na Placu Solnym nr 11 (fot. Andrzej Powidzki)

Wrocław, 23-10-2023

WPROWADZENIE

     Postanowiłem odwiedzić wspólną wystawę malarstwa Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko pt. OBOK, zorganizowaną w Art Gallery we Wrocławiu (Plac Solny 11).

     Każda wystaw malarska to doświadczenie, przenikanie do innego świata - świata malarza, w tym wypadku dwóch malarzy, ich inspiracji, stylu i techniki. To jest zagłębienie się w historię, którą opowiadają i emocje, które odczuwamy podczas oglądania. Czasami jest to malarstwo trudne do zrozumienia, szczególnie gdy nie ma tytułu obrazu i niewiele wiemy o twórcy dzieła i jego zainteresowaniach poza pracą artystyczną.

O WYSTAWIE

wnętrze Galerii - wystawa (fot. Andrzej Powidzki)

     Na wystawie obrazy są eksponowane parami. Obok siebie możemy zobaczyć obrazy: Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko, które są pewnym kontraście tematycznym, ale na swój sposób eleganckie.

     Powstanie tej wyjątkowej wystawy pt. OBOK, przybliżę czytelnikom portalu 24 IKP Proszowice i miłośnikom malarstwa za pomocą fragmentu tekstu kuratorskiego Bogusława Deptuły pt. Obok, czyli wzajemne przenikanie. Ulotkę informującą o wystawie z powyższym tekstem, otrzymałem w dniu oglądania wystawy. Poniżej cytuję fragment tekstu:

obrazy: po lewej obraz Kamila Moskowczenko pt. Praca podziemnego nurtu - 2020, po prawej obraz Anny Kołodziejczyk pt. Koronkowe sklepienie, eteryczne mury - 2017
(fot. Andrzej Powidzki)

[...] Anna Kołodziejczyk i Kamil Moskowczenko mają pracownie obok siebie, przez ścianę. Osobne, oczywiście jak najbardziej osobne, ale zarazem blisko, obok siebie.

Zazwyczaj razem jadą, żeby pracować, malować, nie napiszę tworzyć, bo słowo dziś mniej używane, jakby zbyt podniosłe. Praca to praca, tę trzeba wykonywać i tyle. Pewnie o swoich obrazach za wiele nie rozmawiają - rzeczy jakie są widać. Pewnie jednak co jakiś czas pada pytanie: co myślisz? Oczywiście nie mam pojęcia jak naprawdę wygląda ich dialog przez ścianę. Każde z nich ma swój wyraźny, mocno zaznaczony i zdefiniowany malarski świat i malarskie procedury - odmienne i wyraziste. Tak jak odmienne mają charaktery i sposoby reagowania na świat.

Zarazem istnieje też inne zjawisko: przenikanie, osmoza, wzajemność, równość. Mnie chodzi o wzajemne przenikanie, nawet bez rozmowy, bez słów, bez wzajemnych uwag. Wystarczy spojrzenie na dzieło powstałe za ścianą, jakiś pomysł na kolor, czy któryś malarski gest, sugestia rozwiązania. Obok, czyli osobno, ale blisko zarazem. Te wzajemne zbliżenia istnieją, ale nie są narzucające, choć jakoś wyczuwalne. Ważna jest atmosfera bliskości, swoistej artystycznej wspólnoty, ale i zainteresowań. Podróże, wystawy, praca, dzieją się wspólnie, ale na koniec każdy zostaje sam przed swoją sztalugą, przez ścianę, w pracowni obok. [...].


po lewej obraz Kamila Moskowczenko, bez tytułu, po prawej obraz Anny Kołodziejczyk z cyklu Europe - 2013
(fot. Andrzej Powidzki)

Temu właśnie poświęcona jest wspólna wystawa Anny Kołodziejczyk i Kamila Moskowczenko pt. OBOK.

O ARTYSTACH

Anna Kołodziejczyk - urodzona w Krakowie, artystka, kuratorka sztuki i wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

     W latach 1999-2005 studiowała na Wydziale Malarstwa i Rzeźby krakowskie i wrocławskiej ASP na kierunku Malarstwo. W 2005 roku zdobyła Grand Prix w konkursie Samsung Art Master. W 2007 roku została laureatką Nagrody Prezydenta Wrocławia w konkursie Malarstwo im. Eugeniusza Gepperta. W 2012 roku obroniła pracę doktorską, którą poświęciła zagadnieniu zniszczenia, jako kategorii estetycznej w sztukach wizualnych. W 2020 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego.

obrazy: po lewej obraz Anny Kołodziejczyk z cyklu Architektura i wnętrza, po prawej obraz Kamila Moskowczenko bez tytułu - 2019
(fot. Andrzej Powidzki)

     Swoje prace realizuje głównie w technice malarstwa olejnego i akrylowego. Od 2010 roku pracuje z tematem architektonicznej ruiny. Autorka tekstów o sztuce. Od 2008 roku współkuratoruje Przeglądowi Sztuki Survival we Wrocławiu. Zrealizowała kilkanaście wystaw indywidualnych i kilkadziesiąt zbiorowych w Polsce i za granicą. Jednym z ważniejszych, ostatnich osiągnięć, było uczestnictwo w polsko-japońskim projekcie pt. Power Games, zrealizowanym w Higure w Gallery Tokio, a także w Old Villa w Kyoto, w ramach Think Thank Lab Triennale w 2019 roku.

Kamil Moskowczenko - urodzony Proszowicach (natomiast wychował się i mieszkał w Klimontowie), jest malarzem, kuratorem sztuki, wykładowcą Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.

     Jest absolwentem Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom ukończenia studiów na kierunku Malarstwo uzyskał w 2009 roku. W 2018 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną "Moment przemiany - abstrakcja malarska jako przejaw energii archetypu" (archetyp - pierwotny wzorzec - pierwowzór - postaci, zdarzenia, motywu, symbolu, schematu), składającej się z dwóch części: realizacji artystycznej i rozprawy doktorskiej. Charakter jego twórczości pokazuje, że nie chce się ograniczać w obszarze własnych poszukiwań i nie boi się eksperymentować.

po lewej obraz Kamila Moskowczenko bez tytułu - 2023, po prawej obraz Anny Kołodziejczyk z cyklu Fragile - 2023
(fot. Andrzej Powidzki)

     Zrealizował kilka wystaw indywidualnych oraz uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju i za granicą. W 2009 roku współtworzył i prowadził galerię sztuki EMDES we Wrocławiu. Od 2011 roku jest współtwórcą i członkiem projektu artystyczno-badawczego "Silesium" - poświęconego reinterpretacji historycznej i kulturowej Dolnego Śląska, za pomocą współczesnych środków artystycznych. Związany z przeglądem sztuki Survival, na których prezentował swoje instalacje i obiekty. Tworzy realizacje malarskie, obiekty, instalacje i performance (performance - akcent przesunięty z dzieła sztuki czyli efektu pracy, na sam proces twórcy, w określonym kontekście czasu, przestrzeni i własnych ograniczeń twórcy). Zainspirowany naturą, przemienia ją w inspirację dla swoich malarskich poszukiwań. Tworzy obrazy na pograniczu widzialnego i niewidzialnego, przedstawiającego i nieprzedstawiającego światy, które być może istnieją naprawdę, a być może funkcjonują jedynie w jego wyobraźni. Biogram artysty w naszym Serwisie TUTAJ!

O WRAŻENIACH

po lewej obraz Anny Kołodziejczyk z cyklu Co wyrasta z ruin - 2022, po prawej obraz Kamila Moskowczenko pt. Ascensum autro - 2018
(fot. Andrzej Powidzki)

     Jako odbiorca, mam uczucie niewielkiego niedosytu po obejrzeniu wystawy, chociaż obrazy prezentują się bardzo dobrze, ich technika wykonania jest w mojej ocenie nienaganna i jestem pod wrażeniem dojrzałości warsztatowej. Jednak brak podanego tytułu niektórych obrazów nie pobudzał mojej wrażliwej wyobraźni. Mimo to jestem zadowolony, chociażby dla zobaczenia, jak mistrzowsko można malować ukryte znaczenie, by widocznym w ogóle być.

     Malarstwo (obrazy) tych artystów, są w pewnym kontraście. Anna Kołodziejczyk pokazuje "ruiny architektoniczne" i architekturę. Jej obrazy są niezwykle surowe i proste - geometryczne, pełne subtelnej gry światła i cienia. Obok umieszczone są obrazy Kamila Moskowczenko w których jest coś niewidocznego, niepokojącego, coś co pobudza wyobraźnię, ale mają również klarowne światło, cienie i są wyraziste pod względem optyki.

     Wszystko, co widzimy i przyjmujemy wprost, patrząc na wystawione dzieła nabiera innego znaczenia, gdyż status tych obrazów jest inny niż był kiedyś, a to za sprawą rozwoju technologii i dzisiejszej wizji świata, który jest bardzo abstrakcyjny. Nie wystarcza nam wszystkim już dzisiaj prosty przekaz: rzeczka, mostek, jeleń, itp. - jest zbyty naturalny i prosty, nie pobudza naszej wyobraźni. Mimo wszystko gorąco polecam oglądanie kolejnych wystawy tych artystów.

obrazy: po lewej obraz Kamila Moskowczenko pt. Zwiedzanie groty Eisrisenvelt - 2021, po prawej obraz Anny Kołodziejczyk pt. Jak działa architektura - 2021
(fot. Andrzej Powidzki)

     Pamiętajmy, przeżywanie sztuki, jest procesem, który może trwać i rozwijać się przez całe nasze życie, chociaż niekiedy tego nie zauważamy, dlatego przychylam się do propozycji redaktora Marcina Szwaja (artykuł w 24IKP z 19.06.2023), żeby takie wydarzenie, jak wystawa malarstwa miała miejsce w Proszowicach (kiedyś takie wystawy były organizowane w CKiW).

     Wydarzenie takie, nie koniecznie z udziałem wielkich artystów, jak Anna Kołodziejczyk, czy Kamil Moskowczenko (bo to kosztuje). Wystarczą nasi lokalni artyści m.in. Alina Gołdyn, Karolina Koperczak, Magdalena Kulesza, Tomasz Latosiński i wielu innych "nieodkrytych talentów" malarskich, którzy chcą być zauważeni i docenieni.

     Obcowanie ze sztuką wzbogaca kulturowo nie tylko nas samych, ale i środowisko, w którym żyjemy, dlatego warto interesować się i dbać o naszych lokalnych twórców.

Andrzej Powidzki   

wystawa (fot. Andrzej Powidzki)


idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Nie da się zobaczyć mózgu człowieka, ale widać kiedy go brakuje.
(internet)
kwiecień  27  sobota
kwiecień  28  niedziela
[5.00]   (Proszowice)
proszowickie giełdy: kwiatowa i niedzielna
[17.00]   (Proszowice)
spektakl komediowy Żona do adopcji
[17.00]   (Kraków)
koncert orkiestry dętej "Sygnał" z Biórkowa Wielkiego "na Szklanych Domach"
kwiecień  29  poniedziałek
kwiecień  30  wtorek
DŁUGOTERMINOWE:
PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ