Bezpieczna Szkoła Cyfrowa - www.cyfrowobezpieczni.pl
    Dzisiaj jest poniedziałek, 06 maja 2024 r.   (127 dzień roku) ; imieniny: Beniny, Filipa, Judyty    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   kontakt
z Redakcją 
 |   regulamin
serwisu 
 |   zespół red.   |   przyjaciele
Kuriera 
 |   logotypy   |   REKLAMA   |   patronaty   |   dziennikarstwo
w IKP 
 |   mapa
serwisu 
 |   wiadomości
redakcyjne
 
 |   archiwum   | 
 |   2001-2003   |   2004-2006   |   2007-2009   |   2010-2011   |   2012-2013   |   2014   |   2015   |   2016   |   2017   | 
 2018 
 |   2019   |   2020   |   2021   |   2022   |   2023   | 
 |   styczeń   |   luty   |   marzec   | 
 kwiecień 
 |   maj   |   czerwiec   |   lipiec   |   sierpień   |   wrzesień   |   październik   |   listopad   |   grudzień   | 

serwis IKP / redakcja / archiwum IKP / rok 2018 / kwiecień / Bezpieczna Szkoła Cyfrowa - www.cyfrowobezpieczni.pl
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


Bezpieczna Szkoła Cyfrowa - www.cyfrowobezpieczni.pl

(fot. nadesłane)

Proszowice, 30-04-2018

     Od września 2017 w Szkole Podstawowej nr 2 i w Gimnazjum w Proszowicach prowadzony jest projekt CYFROWOBEZPIECZNI. Jest to ogólnopolski projekt, którego celem jest podniesienie wiedzy i kompetencji uczniów, nauczycieli i rodziców zakresie bezpiecznego korzystania z zasobów cyberprzestrzeni. Każdy z nas "jakoś" sobie radzi i wydawać się może, że nic złego nam się nie dzieje. Jednak bardzo często w czasie trwania projektu uczniowie opowiadali o tym co ich niepokoi, czego się obawiają, co może ich spotkać w sieci lub czy określone ich działania nie są zagrożone prawnie. Duża część spotkała się z zaczepkami i hejtem pod swoim adresem. Nie ma na to tabletki, którą połykam i jestem odporny jednak coś powinniśmy zrobić tylko co... Dlatego właśnie realizujemy ten projekt zaproponowany przez Stowarzyszenie "Miasta w Internecie".

(fot. nadesłane)

     W ramach naszych działań uczniowie dowiedzieli się, że na stronie https://haveibeenpwned.com/Passwords mogą sprawdzić czy nie doszło do włamania na ich konta pocztowe i na konta rodziców oraz czy nie doszło do wycieku danych. Dlaczego konto pocztowe? Ano dlatego, że przez pocztę przechodzą wszystkie ważne informacje i mogło dojść do kradzieży np. dostępu do konta bankowego, danych karty debetowej, włamania do internetowego konta bankowego, przekierowania przelewu na inne konto, wyłudzenia kredytu na dane innej osoby itp. Uczyliśmy się ochrony danych kart płatniczych, korzystania z zabezpieczonych, szyfrowanych stron https:, weryfikacji SMS-ów potwierdzających operacje finansowe, a jeśli już doszło do włamania, to jak najszybciej zmienić hasła dostępowe. Hasło nie może być ciągiem logicznych wyrazów a musimy je pamiętać, jak więc sobie poradzić... Najlepiej wybrać pierwsze trzy, cztery litery kolejnych wyrazów w sobie znanym wierszyku, rymowance np.: EntPenPtaPiór lub ENTpenPTApiór lub coś podobnego. Jednak moc hasła możemy sprawdzić na stronie https://howsecureismypassword.net/.

(fot. nadesłane)

     Możliwość aktywnego zaistnienia w społeczeństwie online jest bardzo kusząca dla młodych ludzi i dla rodziców. Wszyscy są zadowoleni otrzymując polubienia. Młodzi ludzie często uważają, że nic się nie stanie gdy zamieszczą w sieci wybrane zdjęcie z Internetu jako swoje lub oddadzą pracę domową ściągniętą z Internetu. Niestety, ukradziony samochód i przemalowany dalej jest ukradzionym samochodem. Z pomocą przychodzi tu strona creativecommons.pl, Szkolna Biblioteka internetowa Wolne lektury, Cyfrowa Biblioteka Polona, Wikimedia Polska.

     Żyjemy w czasach gdy posiadanie szerokiego grona "znajomych" na portalach społecznościowych daje młodym ludziom poczucie satysfakcji i podwyższa samoocenę. A co w przypadku gdy młody człowiek w grupie "przyjaciół" trafi na hejt, jest wyzywany, obrażany i poniżany. Najczęściej wstydzi się o tym powiedzieć, uczniowie tworzą grupy "zaufanych" i ofiarę bezkarnie poniżają. Uczymy dzieci, jak radzić sobie w takich sytuacjach, każde z nich umie zrobić zrzut ekranowy na komputerze, laptopie tablecie czy telefonie.

     W każdej grupie znajdzie się ktoś kto zrobi zrzuty i pokaże dorosłym w obawie o odpowiedzialność, bo grupa dziś wyzywa tego, a jutro innego kolegę. Dziecko czy młody człowiek nie jest bezwolną ofiarą, która nic nie może, każde takie działanie będzie zgłaszane na policję i należy spodziewać się kary. Nie jesteśmy bezkarni. Uczyliśmy się, że każdy z nas ma prawo do własnego zdania i własnej opinii jednak nie może obrażać drugiej osoby za to, że ten myśli, uważa lub czuje inaczej.

     Uczniowie budowali komiksy i opowiadania w storyjumper oraz toondoo dla klas 4 i pierwszych, uczyli ich pracy w różnych programach, programowali scenki w Scratch, wszystko wokół tematu cyfrowego bezpieczeństwa. Co możemy zrobić gdy ktoś nas nęka i próbuje niszczyć, nie pomogą słowa "nie przejmuj się", ale pomoże kontakt z administratorem fb z prośbą o zablokowanie konta. Każdy z naszych uczniów, a także na drzwiach szkoły ma podane są numery Dziecięcego numeru zaufania 116 111, Rzecznika Praw Dziecka 800 121 212, Podaliśmy także rodzicom i nauczycielom Nr tel. 800 100 100 gdzie mogą szukać pomocy i rady. Uczymy jak bronić się przed atakami, że szkoła - nauczyciele zawsze pomogą, a z drugiej strony szkoła zawsze będzie piętnować niszczenie drugiego człowieka.

     Wszyscy wiedzą co to reputacja, a reputacja w tak małym środowisku jak Proszowice jest bardzo ważna, reputacja może być dobra lub zła, można ją zyskać lub stracić, można się o nią starać oraz dbać, tak samo jak reputację można poprawić lub sobie ją zepsuć. Młodzi ludzie nie przywiązują do niej wagi, obficie dokumentują w sieci swoje życie prywatne, tak że za parę lat (wg przewidywań) będziemy obserwatorami masowych zmian nazwisk spowodowanych chęcią odcięcia się od swojej głupawej przeszłości, kiedyś błędy młodości pamiętali nam znajomi i rodzice, a teraz młodzi sami sobie robią krzywdę. Już dziś powszechnie dyskutuje się o prawie bycia zapomnianym w sieci, o tym, że powinna istnieć opcja wykasowywania całej historii naszej aktywności.

     Uświadamiamy to cały czas naszym uczniom, że dziś pracodawcy sprawdzają pracownika na fb, czy treści, które tam prezentuje są zgodne z polityką firmy. Uczymy także gdzie szukać rad i pomocy, że są zespoły reagujące na zdarzenia w internecie, takie jak Dyżurnet.pl - to zespół ekspertów Naukowej Akademickiej Sieci Komputerowej, działającej jako punkt kontaktów do zgłaszania nielegalnych treści w Internecie.

     Wracając do naszych działań w szkole - trudno jest małemu dziecku wytłumaczyć namacalnie sieć komputerową, w tym celu uczniowie gimnazjum zrobili sieć podobną do sieci pająka i zawiesili ją na ścianie korytarza. Na sieci zawieszona została Ala, dziewczynka która pogubiła się w sieci. Atakują ją wirusy komputerowe, złośliwe oprogramowanie, warm, trojan, spyware, keyloger, dialer, hejt, plotka. Dziewczynka jest nękana, zastraszana i szantażowana.

     Dzieci z pomocą starszych kolegów z gimnazjum rysowały jak może wyglądać hejt, plotka, zastraszenie, a także np.: hasło. Materializowały to, co nie materialne, a z pomocą rodziców te maskotki zostały uszyte. Podziwiam pomysłowość naszych uczniów, tych małych i tych dużych. Wspaniale współpracowali. Podziwiam i dziękuję także rodzicom, którzy z detalami odtworzyli pomysły dzieci. Wspaniałą pomysłowością wykazała się mama, która nie mogąc uszyć wybrała z maskotek dostępnych w domu papugę - symbolizującą plotkę, wszak ta zawsze jest przekoloryzowana i powtarzana z ust do ust. Wszyscy byli zachwycenie gdy gimnazjaliści zawiesili maskotki na sieci. Druga grupa dzieci przygotowała maskotki, które będą bronić Alę, czyli maskotki rodziców, serce z wyszytymi przyjaciółmi, tarczę z zegarem (i zaznaczonym czasem 30 min.), tarczę z żarówką, aby nie niszczyć wzroku, tarczę z słuchawkami. Maskotki broniące i chroniące mają najczęściej postać tarcz.

     Wszystkie nasze działania wspierała Policja, gdy organizowaliśmy Dzień Cyfrowego Bezpieczeństwa dziewczęta z II napisały piosenkę o asertywności w sieci:

Asertywność dzieciaku czy ty wiesz co to znaczy?
Nawet gdy ktoś ładnie prosi nie podawaj swoich danych,
Nie wiesz o co chodzi ? To ja ci powiem cyberprzemoc jest naszym wrogiem.
Myślisz, że w sieci jesteś Bogiem?
To tylko złudzenie on powoli staje się twoim nałogiem.
To tyko zabawa, sposób na zabicie nudy.
Prześladowca nie wie jakie ofiara przechodzi trudy.
Myślisz, że w internecie jesteś bezkarny?
To wszystko pochłania Cię niczym czarna dziura.

Autorzy i wykonawcy: Irena Stęposz i Julka Wojdygowska.

     Inne uczennice dla lepszego rozumienia, samodzielnie przygotowały taniec "W sieci" (Kaja Sagan, Patrycja Zemełka, Dominika Florek, Natalia Miśkiewicz, Anna Wojtasik, Kinga Luty). Opracowaliśmy drzewo pojęć - gdzie uczniowie na liściach czerwonych i zielonych wypisywali hasła związane z dobrą i złą stroną internetu. Prowadziliśmy ciekawe lekcje z Kahoot i kodami QR - chodziło o to, aby pokazywać za każdym razem dobrą stronę internetu. Testami ze strony NASK akademia wszyscy uczniowie sprawdzali swoją wiedzę na temat cyfrowego bezpieczeństwa jako pretest, a następnie omawialiśmy i wyjaśnialiśmy to czego ktoś nie wiedział.

(fot. nadesłane)
     Pod koniec lekcji zrobiliśmy jeszcze raz posttest i tutaj wyniki wyszły super, wszyscy byli bardzo z siebie zadowoleni. Aby móc wykonać to zadnie z klasami pierwszymi, zaprosiłam na lekcję gimnazjalistów, których zadaniem było powolne przeczytanie pytania. Wszystko super się udało. Były dzieci, którym pomoc przy czytaniu i wyjaśnianiu nie była potrzebna.

     W czasie semestralnych wywiadówek rodzice zostali zapoznani z prezentacją "Bezpieczeństwo cyfrowe dzieci i młodzieży". W jej ramach poznali prawdziwe historie Sandry, Dominika, Amandy czyli dzieci szantażowanych w sieci. Uświadamialiśmy rodzicom, że to oni muszą mieć kontrolę nad tym, co ich dziecko robi w sieci, że muszą być obecni w życiu własnych dzieci w czasie kiedy wyszukują wartościowych informacji, pomocnych w odrabianiu lekcji, pogłębianiu zainteresowań, oglądaniu wartościowych filmów, graniu w gry komputerowe dostosowane do wieku dziecka.

     Proponowaliśmy Akademię Puchatka, Godzinę Kodowania - rozwijającą myślenie komputacyjne, gry i testy rozwijające logiczne myślenie - Konkurs Bóbr, a także tworzenie i udostępnianie własnej twórczości. Tylko w ten sposób przygotujemy dziecko do dorosłego życia, którego częścią będą technologie cyfrowe. Uświadamiamy rodzicom ich wielką rolę i odpowiedzialność za wychowanie dzieci, za każde publicznie wypowiadane i publikowane słowo. Dziecko nie może samo bez kontroli korzystać z internetu, to świat w którym nie może być samo. Sieć będzie częścią ich przyszłego życia, musimy ich nauczyć jak sobie z nią mądrze radzić.

     Uczniowie gimnazjum w ramach akcji przygotowali dla rodziców, nauczycieli i innych uczniów gazetki z materiałów dostępnych na stronie www.cyfrowbezpieczni.pl i ze strony Fundacji Orange strefa wiedzy-materiały edukacyjne dla rodziców i nauczycieli.

     Ponieważ problem jest ważny uznaliśmy, że należy to co przygotowaliśmy pokazać także w innych szkołach Bardzo dziękujemy pani Marcie Zabłockiej dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Koniuszy, pani Bernadecie Gruszce dyrektorowi Szkoły Podstawowej nr 1 w Proszowicach, pani Renacie Naleźnik dyrektorowi Szkoły Podstawowej w Żębocinie i pani prezes Annie Serafin ze Szkoły Podstawowej w Stogniowicach za miłe przyjęcie nas i pomoc w zorganizowaniu apelu na temat cyfrowego bezpieczeństwa.

aw   



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Tańcz, zanim muzyka się skończy.
Żyj, zanim Twoje życie się skończy.
(cytaty bliskie sercu)
maj  6  poniedziałek
[10.00]   (Pałecznica)
koncert, dzień otwarty w pałecznickiej szkole muzycznej
maj  7  wtorek
maj  8  środa
[19.00]   (Proszowice)
Paweł Chałupka w programie Widzę to inaczej
maj  9  czwartek
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ