Małopolskie ciekawostki kolejowe
    Dzisiaj jest wtorek, 30 kwietnia 2024 r.   (121 dzień roku) ; imieniny: Balladyny, Lilli, Mariana    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   kontakt
z Redakcją 
 |   regulamin
serwisu 
 |   zespół red.   |   przyjaciele
Kuriera 
 |   logotypy   |   REKLAMA   |   patronaty   |   dziennikarstwo
w IKP 
 |   mapa
serwisu 
 |   wiadomości
redakcyjne
 
 |   archiwum   | 
 |   2001-2003   |   2004-2006   |   2007-2009   |   2010-2011   |   2012-2013   |   2014   |   2015   | 
 2016 
 |   2017   |   2018   |   2019   |   2020   |   2021   |   2022   |   2023   | 
 |   styczeń   |   luty   |   marzec   | 
 kwiecień 
 |   maj   |   czerwiec   |   lipiec   |   sierpień   |   wrzesień   |   październik   |   listopad   |   grudzień   | 

serwis IKP / redakcja / archiwum IKP / rok 2016 / kwiecień / Małopolskie ciekawostki kolejowe
O G Ł O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2023-01-24
USD 4,3341 +0,23%
EUR 4,7073 -0,24%
CHF 4,7014 -0,22%
GBP 5,3443 -0,38%
Wspierane przez Money.pl


Małopolskie ciekawostki kolejowe

(fot. Roman Tyrcjusz)

19-04-2016

     Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że kolej nie tylko pozwala nam dotrzeć z jednego punktu na mapie Polski do drugiego, ale także może zabrać nas w podróż w czasie. W Polsce mamy wiele ciekawych, zabytkowych dworców kolejowych. Przyjrzyjmy się bliżej niektórym atrakcjom kolejowym Małopolski.

     W czołówce najciekawszych dworców w Polsce dopatrzymy się z pewnością monumentalnego budynku w Nowych Skalmierzycach z czasów pruskich, pięknego dworca lubelskiego, "gotyckiego" dworca w Gdańsku czy perełek z czasów kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (Żyrardów, Skierniewice). Słynna również w całym kraju zabytkowa sochaczewska kolej wąskotorowa. Okazuje się jednak, że i w południowej Polsce znajdziemy zarówno ciekawe budynki dworcowe, jak i interesujące propozycje "kolejowej podróży w czasie".

Małopolskie perełki wśród dworców

     Omawiając budynki dworcowe Małopolski, nie sposób pominąć stacji Kraków Główny. To jeden z najważniejszych punktów na kolejowej mapie Polski. Dworzec usytuowany jest dość blisko Starówki - idealne umiejscowienie dla tych, którzy chcą zwiedzić główne zabytki dawnej stolicy, a nie mają na to zbyt wiele czasu. Obecnie każdy podróżny może również prosto z pociągu udać się na zakupy dzięki połączeniu dworca z Galerią Krakowską. Tuż obok znajduje się dworzec PKS, więc bez problemu można przesiąść się do autobusu dalekobieżnego.

     Aby sprawnie zaplanować podróż do Krakowa, musimy wziąć pod uwagę fakt, jak wiele rozmaitych połączeń oferuje ten węzeł komunikacyjny. Warto więc skorzystać z serwisu internetowego takiego jak www.goeuro.pl, który gromadzi rozkłady jazdy wielu przewoźników w jednym miejscu i znacznie ułatwia planowanie podróży. Z Krakowa bez problemu dotrzemy do większości dużych miast w Polsce oraz do licznych miejscowości Małopolski. Dworzec Główny oferuje także połączenia międzynarodowe: do Pragi, Bohumina, Budapesztu, Lwowa, Berlina. Nie zapomnijmy oczywiście o połączeniach lokalnych, m.in. do Wieliczki, Oświęcimia, Sędziszowa, Miechowa, Chrzanowa.

     Sam krakowski dworzec to budynek, którego historia sięga XIX wieku. Jego uroczyste otwarcie wraz z uruchomieniem linii Kraków-Mysłowice odbyło się w 1847 roku. Był kilkakrotnie przebudowywany, a obecny styl eklektyczny nadano mu w 1920 roku. W XX w. nieraz rozważano likwidację dworca z dotychczasowej lokalizacji, jednak nigdy te plany nie zostały zrealizowane. Budynek został wyremontowany kilka lat temu, w 2014 roku Został oddany jednocześnie do użytku dworzec podziemny.

     Linia kolejowa nr 91 Kraków Główny - Medyka przebiega m.in. przez stację Bochnia. Została ona oddana do użytku w 1856 roku, a pięknie prezentujący się budynek dworca został odnowiony w latach 2010-2012. Prace modernizacyjne kosztowały niemal 5 mln zł (źródło: http://www.gazetakrakowska.pl/artykul/561937,dworzec-w-bochni-juz-po-remoncie-zdjecia,id,t.html). Remont uwidocznił klasyczną urodę samego budynku. Wydzielono m.in. cichą poczekalnię, stworzono udogodnienia dla niepełnosprawnych oraz parking. Założono także monitoring. Ze stacji Bochnia dotrzemy bezpośrednio nie tylko do Krakowa, ale także do Tarnowa, Nowego Sącza, Przemyśla, Szczecina, Warszawy, Wrocławia, Rzeszowa, Oświęcimia, Krynicy, Zielonej Góry, Jeleniej Góry czy Lwowa.

     Stylowym, utrzymanym w klimacie podhalańskiej architektury dworcem może poszczycić się również Rabka Zdrój. Budynek (wybudowany w 1925 roku) został ponownie oddany do użytku po remoncie w 2015 roku. W 1993 roku całą zabudowę dworca wpisano do rejestru zabytków. Obecnie na stacji Rabka-Zdrój zatrzymują się tylko pociągi Regio kursujące między Krakowem Głównym i Zakopanem. Co ciekawe, w budynku dworca od 2015 roku Ma swoją siedzibę Miejska Biblioteka Publiczna. Znajduje się tu również Punkt Informacji Turystycznej.

     Pięknym dworcowym budynkiem pochwalić się może również Tarnów. Został on wybudowany w latach 1906-1910 wg projektu E. Baudischa. W 2010 roku ukończony został remont dworca, dzięki któremu budynek odzyskał swój wygląd sprzed 100 lat. Nad wszystkimi pracami czuwał konserwator zabytków. Nie tylko zewnętrzna część budynku, ale także jego wnętrze jest wyjątkowe - przypomina wystrój eleganckich hoteli z epoki. Przez stację przechodzą linie kolejowe 91 Kraków Główny - Medyka oraz 96 Tarnów - Leluchów.

Podróż w czasie

     Nie każdy wie, że w okolicach Krakowa kursowała swego czasu kolejka wąskotorowa. Świadectwem dawnych czasów może być chociażby nieużywany już budynek stacji kolejowej Proszowice, wzniesiony prawdopodobnie w latach 20. XX w. Stacja znajdowała się na trasie Charsznica - Kazimierza Wielka - Proszowice - Kocmyrzów. W Kocmyrzowie można było przesiąść się na pociąg jadący po szerokich torach, zmierzający do Krakowa. W budynku przewidziano miejsca nie tylko na poczekalnię dla podróżnych, ale także na mieszkania dla kolejarzy. Nad oknem, lukarną znajdującą się na dachu, przykuwa uwagę dekoracja z motywem wschodzącego słońca w stylu podhalańskim. Dworzec w Proszowicach jest ostatnim budynkiem dawnej linii wąskotorowej. Jak na razie nie został odnowiony.

     W podróż w czasie, oprócz dawnych, zapomnianych już nieco budynków dworców, zabiorą nas także retro-linie kolejowe. Szczególnie warto zwrócić uwagę na projekt "Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej", który umożliwia przejazdy historycznymi pociągami ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce. Przejazdy retro odbywają się m.in. na trasach Kraków - Wieliczka, Nowy Sącz - Biecz, Nowy Sącz - Krynica, Nowy Sącz - Chabówka, Chabówka - Zakopane (atrakcja letnia), Tarnów - Tuchów, Muszyna - Krynica. Ta ostatnia trasa jest wyjątkowo malownicza - podróż przebiega doliną Popradu. Oprócz samych przejazdów, turystów czeka wiele atrakcji, np. pikniki, festyny dworcowe, występy artystyczne, posiłki w wagonie barowym retro oraz możliwość zwiedzenia atrakcji w miejscowościach znajdujących się na trasie przejazdu.

Agnieszka Kisiel   



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Nie da się zobaczyć mózgu człowieka, ale widać kiedy go brakuje.
(internet)
kwiecień  30  wtorek
maj  1  środa
maj  2  czwartek
[14.00-18.00]   (Proszowice)
KOSMOSiR świętuje 1. rocznicę działalności
maj  3  piątek
[9.00]   (Proszowice)
obchody 233. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
szczegóły
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ