Bot nie zapyta, jak się czujesz. Dlatego AI nie zastąpi jeszcze człowieka
Dzisiaj jest: czwartek, 10 lipca 2025 r. (191 d.r.)
Filipa, Sylwany, Witalisa
Dzień Nikoli Tesli, ;) Dzień Kociąt
Jutro (jeżeli będzie!): piątek, 11 lipca 2025 r.
Benedykta, Kariny, Olgi
N.D. Pamięci Ofiar Ludobójstwa dokonanego przez ukraińskich nacjonalistów na obywatelach II RP
Światowy Dzień Ludności
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   | 
 |   kultura-oświata   |   sport   |   społeczeństwo   |   mieszkańcy   |   natura   |   w szerszej perspektywie   |   krytycznym okiem   | 

serwis IKP / w szerszej perspektywie / Bot nie zapyta, jak się czujesz. Dlatego AI nie zastąpi jeszcze człowieka



 warto pomyśleć?  
Zasadę mam prostą: nie zaglądam innym do portfela, łóżka i sumienia!!! Patrzę i zaglądam za to w swoje odbicie w lustrze z nadzieją, że zawsze zobaczę człowieka. Nie świnię.
(podniesione z ulicy)

  artykuły popularne  
Moje trzy grosze
Proszowice, 26-06-2025
 Henryk Pomkalski
Stanisław Bzowski z Proszowic - dominikanin o. Abraham, to wręcz doskonały kandydat do objęcia patronatem swojej osoby, naszej Biblioteki. Miejska i Powiatowa Biblioteka w Proszowicach...
stworzyć coś wielkiego
16-06-2025 red.
35. rocznicę
13-06-2025 red.
wyprawa rowerowa
17-03-2025 red.
10  lipca   - czwartek
11  lipca   - piątek
[18.00]   (Kraków)
Ballada o Wołyniu - przedstawienie
12  lipca   - sobota
13  lipca   - niedziela
[10.00]   (Biórków Wielki)
dla Laurki Józefczyk - piknik charytatywny
DŁUGOTERMINOWE:

NA SKRÓTY
  • prossoviana on-line

  • Rzeczpospolita Partyzancka 1944



  • Bot nie zapyta, jak się czujesz. Dlatego AI nie zastąpi jeszcze człowieka

    zdjęcie dodane przez Kindel Media: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/ekran-innowacja-robot-futurystyczny-8566526/

    30-06-2025

         Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza do świata biznesu. Choć technologia ta wzbudza ogromne nadzieje, jej wdrażanie w firmach wciąż znajduje się na wczesnym etapie. 59% przedsiębiorstw deklaruje, że eksploruje możliwości AI, jednak najczęściej są to dopiero pilotaże, testy lub pojedyncze narzędzia wspierające wybrane procesy. O szerokiej, strategicznej integracji mówić na razie trudno. Jednym z najbardziej wrażliwych obszarów wdrożeń pozostaje kontakt z klientem - wymagający nie tylko sprawnej technologii, ale przede wszystkim umiejętności miękkich: empatii, uważnego słuchania, elastyczności i zdolności dopasowania rozwiązań do indywidualnej sytuacji rozmówcy. Tam, gdzie w grę wchodzą emocje, poczucie bezpieczeństwa czy finansowe trudności, kluczowe staje się zrozumienie nie tylko tego, co klient mówi, ale również dlaczego i w jakim kontekście. A tego - przynajmniej na razie - żadna technologia nie zastąpi.

         Choć temat sztucznej inteligencji zdominował dyskusje o przyszłości biznesu, dane z European Payment Report 2025 pokazują, że firmy zachowują w tym temacie dużą ostrożność. Na razie tylko 28% polskich przedsiębiorstw deklaruje, że już korzysta z AI i planuje zwiększyć jej wykorzystanie w komunikacji z klientami. Dla kolejnych 31% to nadal przestrzeń testów, eksperymentów i ograniczonych wdrożeń, które nie przekładają się jeszcze na realną transformację procesów.

    Firmy nieufne, klienci podzieleni. Różne oczekiwania wobec AI

    - Powściągliwość wynika przede wszystkim z braku odpowiednich kompetencji. 53% respondentów przyznaje, że nie dysponuje wystarczającymi zasobami eksperckimi, by móc w pełni wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji. To wyzwanie dotyczy całych organizacji - niezależnie od branży czy obszaru działania - które na razie tworzą fundamenty pod wdrażanie nowych technologii, bo wiedzą, że nawet najbardziej zaawansowane narzędzia nie znajdą zastosowania bez ludzi, którzy będą potrafili je nadzorować i dostosować do potrzeb biznesu - komentuje Artur Bednarczyk, ekspert Intrum.

         Drugą barierą jest brak zaufania - zarówno do samych narzędzi, jak i ich wpływu na relacje z klientami. Firmy obawiają się, że automatyzacja może pogorszyć jakość obsługi, zwłaszcza we wrażliwych procesach, takich jak przypomnienia o płatnościach - na ten moment aż 6 na 10 firm uważa, że klienci preferują kontakt z ich pracownikami zamiast rozmów z botami.

         Jednak z perspektywy samych konsumentów obraz nie jest tak jednoznaczny. Aż 35% z nich przyznaje, że łatwiej rozmawia im się o problemach finansowych z botem niż z człowiekiem - szczególnie gdy w grę wchodzą emocje, wstyd czy obawa przed oceną. Równocześnie jednak połowa badanych nie chce, by algorytmy samodzielnie decydowały o ich sprawach. To pokazuje, że choć AI może ułatwiać pierwszy kontakt i przełamywać bariery, nadal nie zastępuje potrzeby indywidualnego podejścia i zrozumienia kontekstu sytuacji klienta.

    Wdrażać czy czekać?

          Choć wiele firm wciąż ostrożnie podchodzi do tematu AI, coraz więcej z nich zaczyna zdawać sobie sprawę, że brak działań w tym obszarze może mieć swoją cenę. Połowa europejskich przedsiębiorstw obawia się, że niewdrożenie sztucznej inteligencji w procesach administracyjnych doprowadzi do utraty przewagi konkurencyjnej. Firmy, które już korzystają z narzędzi AI, najczęściej dostrzegają ich wpływ na codzienną pracę: usprawnienie operacji (22%), mniejsze opóźnienia w działaniach (23%) czy poprawę kontaktu z klientami (15%).

         Wraz z rosnącą świadomością korzyści rośnie także presja, by nadążyć za zmianami, nie tylko technologicznymi, ale i prawnymi. Trochę ponad połowa przedsiębiorców przyznaje też, że nie wie, jak przygotować się do nadchodzących zmian prawnych, jak np. unijny AI Act. Przepisy te mają na celu uregulowanie wykorzystania sztucznej inteligencji w sposób bezpieczny i etyczny z poszanowaniem praw obywateli i konsumentów. AI Act, który wszedł w życie 1 sierpnia 2024 r., zacznie obowiązywać w pełni od 2026 r. i wprowadza m.in. wymogi dotyczące transparentności algorytmów, oznaczania treści generowanych przez AI oraz zasad nadzoru nad całym cyklem życia systemów.

         Wyzwania ery sztucznej inteligencji nie ograniczają się jedynie do wdrożenia tej technologii. W grę wchodzą zarówno kwestie związane z zaufaniem klientów, jak i konieczność dostosowania się do zmieniającego się otoczenia prawnego. Głównym pytaniem dziś nie jest tylko czy wdrożyć sztuczną inteligencję, ale - jeśli ktoś się już na to zdecyduje - jak zrobić to z głową. By AI naprawdę wspierała biznes, nie wystarczy sama subskrypcja. AI może przyspieszyć procesy, odciążyć zespoły z rutynowych zadań i dostarczyć wartościowe dane, ale nie należy zapominać, że są sytuacje w których sama wydajność to za mało. W kontaktach z klientami liczy się jednak uważność na indywidualne potrzebny i elastyczność, co sprawia, że w tych obszarach nadal kluczowa pozostaje rola człowieka.

    red.   

    źródła: media.lightscape.pl


    idź do góry powrót

     
    strona redakcyjna

    regulamin serwisu

    zespół IKP

    dziennikarstwo obywatelskie

    legitymacje prasowe

    wiadomości redakcyjne

    patronat medialny

    kontakt z redakcją

    archiwum
     
    reklama w IKP

    szczegóły

    ceny




    ogłoszenia

     
    copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2025 Internetowy Kurier Proszowicki
    Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
    Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

    w nagłówku i stopce portalu wykorzystano zdjęcia autorstwa Damiana Króla - DZIĘKUJEMY!
    w nagłówku panorama Koniuszy, natomiast w stopce głowice kolumn (wejście na teren kościoła w Proszowicach od strony rynku)

    KONTAKT Z REDAKCJĄ