facebook
Wojenną służbę w 1939 rozpoczął na "rodzinnej ziemi"

    Dzisiaj jest czwartek, 21 stycznia 2021 r.   (21 dzień roku) ; imieniny: Agnieszki, Jarosława, Nory Dzień Babci    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   działy autorskie   |   praca-Jobsora   | 
 |   ludzie ZP   |   miejsca, obiekty itp.   |   felietony, opracowania   |   kącik twórców   |   miejscowości ZP   |   ulice Proszowic   |   pożółkłe łamy...   |   RP 1944   | 
 |   lista postaci   |   przyjaciele regionu   |   stąd pochodzili   | 
 "zwykli - niezwykli" 
 |   ludzie Rzeczpospolitej Partyzanckiej 1944   |   "katyńczycy"   | 

serwis IKP / Skarby Ziemi Proszowskiej / ludzie ZP / "zwykli - niezwykli" / Wojenną służbę w 1939 rozpoczął na "rodzinnej ziemi"
O G Ł O S Z E N I A


Wojenną służbę w 1939 rozpoczął na "rodzinnej ziemi"
Stanisław Mierniczek

Stanisław Mierniczek
(fot. zbiory autora)
godło 24 eskadry rozpoznawczej
(fot. pl.wikipedia.org)

Proszowice, 11-08-2020

Stanisław Mierniczek urodził się 7 czerwca 1915 roku w Rudnie Dolnym w powiecie miechowskim (obecnie proszowicki). Jego rodzicami byli szanowani miejscowi włościanie, Antoni i Julianna Mierniczek. Staś od najmłodszych lat interesował się wojskowością. Pochodził z pokolenia wychowanego w przekonaniu, że służba państwu jest wartością nadrzędną, a niepodległość jest warta nawet ceny życia. Nic więc dziwnego, że po ukończeniu szkoły powszechnej (prawdopodobnie w Nowym Brzesku) w marcu 1933 roku, niespełna osiemnastoletni Stanisław wstąpił do Wojska Polskiego.

     Dla pochodzącego z niewielkiego Rudna Dolnego, szeregowego Mierniczka, służba w niepodległej ojczyźnie była ogromnym wyróżnieniem. Pierwszym jego przydziałem w Wojsku Polskim był 2 Pułk Piechoty Legionów. Młody żołnierz, którego zawsze fascynowały samoloty, gdy nadarzyła się okazja, wstąpił do "Pułkowej Szkoły Pilotażu". W sierpniu 1937 roku, po ukończeniu szkoły, już jako kapral pilot Stanisław Mierniczek, wraz z innymi młodymi pilotami, dołączył do 26 Eskadry Towarzyszącej (w kampanii wrześniowej jako "Eskadra Obserwacyjna").

     W strukturach 26 Eskadry Towarzyszącej, która wchodziła w skład 2 Pułku Lotniczego, kapral Mierniczek nie służył zbyt długo. Przeniósł się do 24 Eskadry Liniowej (w kampanii wrześniowej jako "Eskadra Rozpoznawcza"), która także stacjonowała na lotnisku w Krakowskich Rakowicach. Pod koniec sierpnia 1939 roku, po ogłoszonej mobilizacji, 24 Eskadra Liniowa przeniosła się z Rakowic do nowo powstałego lotniska polowego w Klimontowie pod Proszowicami. Dla młodego pilota, pochodzącego z Rudna Dolnego, był to powrót w rodzinne strony.

     W czasie mobilizacji sierpniowej w 1939 roku rozwiązano 2 Pułk Lotniczy. Rozwiązano także 29 Eskadrę Towarzyszącą. Pozostałe eskadry zostały przydzielone do Armii "Kraków", a 123 Eskadra Myśliwska podporządkowana została dowódcy Brygady Pościgowej. Po agresji niemieckiej 1 września 1939 roku 24 Eskadra Rozpoznawcza, już w strukturach Armii "Kraków", około godziny 8 wyruszyła w bój. W kampanii wrześniowej, 24 Eskadra Rozpoznawcza, z biegiem czasu przesuwała się na wschód kraju, po Klimontowie przez Ułęż, Wronów, Łuszczów, Strzyżów, Kniahinin, Użyniec aż do lotniska polowego w miejscowości Gwoździec Stary przy granicy z Królestwem Rumunii.

     Podczas ewakuacji z lotniska w Użynicu zachowała się relacja Porucznika Bujalskiego: Na lotnisku Użyniec obok samolotów eskadry stały 3 "Łosie" przyprowadzone z Pińska i oddane eskadrze pod tymczasową opiekę. Nie mając możliwości przeprowadzenia tych samolotów w bezpieczne miejsce w związku z ewakuacją lotniska, nakazałem je spalić. Wówczas zameldował się u mnie kpr. pil. Stanisław Mierniczek z prośbą o zezwolenie przeprowadzenia jednego "Łosia" na nowe lotnisko eskadry. Po otrzymaniu zezwolenia kpr. Mierniczek, mimo że w samolocie tego typu nigdy nie siedział, wystartował na lotnisko polowe Gwoździec. Ponownie odleciał z tego lotniska na "Łosiu" i wylądował wraz z eskadrą w Czerniowcach. W czasie lotu w obsłudze urządzeń pokładowych pomagał mu mechanik eskadry bombowej.

szlak bojowy 24 Eskadry Rozpoznawczej we wrześniu 1939
(fot. pl.wikipedia.org)

     Stanisław Mierniczek przez Rumunię, dotarł do Francji skąd jednym z pierwszych transportów, w grudniu 1939 roku, odpłynął do Wielkiej Brytanii. Za udział w kampanii wrześniowej '39 został odznaczony w 1947 roku Brązowym Krzyżem Zasługi z Mieczami.

     W Anglii Stanisław Mierniczek przeszedł szkolenie w "No. 18 Operational Training Unit RAF". Już w lipcu 1940 roku został przydzielony do 301 Dywizjonu Bombowego "Ziemi Pomorskiej im. Obrońców Warszawy". W okresie od połowy lipca do końca października 1940 roku dywizjon 301, a wraz z nim Stanisław Mierniczek, brał udział w słynnej Bitwie o Anglię. Do zadań 301 DB było między innymi bombardowanie portów na wybrzeżu kanału La Manche. O zdolnościach Polskiego lotnika, urodzonego w podproszowskim Rudnie Dolnym, może świadczyć fakt, że jako jeden z pierwszych pilotów został oddelegowany do przeszkolenia na samolotach Armstrong Whitworth Whitleym, które miały być przeznaczone do lotów do okupowanej Polski.

     W październiku 1942 roku Stanisław został skierowany w charakterze instruktora do "No. 18 Operational Training Unit RAF". W 18 OTU nie był długo, ponieważ już w grudniu ,wraz z radiooperatorem Edwardem Janikiem oraz strzelcami Zdzisławem Markiewiczem i Romualdem Małachowskim, dołączył do Polskiej załogi w 138 dywizjonie RAF.

     Pod koniec sierpnia 1942 roku rozpoczął się sezon operacyjny "Intonacja". Miał on za zadanie w sposób jak najbardziej możliwy, bezpiecznie przerzucić "Cichociemnych" wraz z zasobnikami do okupowanej Polski. W pierwszej nocy zrzutowej w 1943 roku, czyli z 25 na 26 stycznia, miało wystartować pięć ekip skoczków. Jedna z maszyn, która miała wystartować z lotniska Tempsfort miała być pilotowana przez Stanisława Mierniczka. Niestety ta noc była pechowa, ponieważ tylko jedna załoga wykonała zadanie w stu procentach. Ekipa w składnie Mierniczek, Pęczek, Kuźnicki, Janik, Chętkowski, Markiewicz oraz podchorąży Czesława Pieniak, sierżant Piotr Nowak, plutonowy Kazimierz Człapka, nie wystartowała z lotniska z powodu awarii.

     Kolejna próba tej samej załogi nastąpiła w nocy z 16 na 17 lutego. Tym razem udało się wystartować z lotniska Tempsfort o godzinie 18.30. Jednak w czasie lotu, w maszynie typu Handly Page "Halifax" (DT543"G") doszło do defektu najpierw jednego a później drugiego silnika. Pilot Stanisław Markiewicz po zrzuceniu zasobników i paczek do morza obrał kurs w stronę macierzystego lotniska. Następnej nocy zrzutowej, załoga, która dzień wcześniej musiała awaryjnie wracać do bazy, postanowił po raz kolejny wystartować. Tym razem zmieniono ekipę "Cichociemnych". W samolocie byli: podporucznik Antoni Iglewski, podporucznik Tadeusz Jaworski, podchorąży Władysław Wiśniewski oraz podchorąży Antoni Żychiewicz. Tym razem operacja lotnicza o kryptonimie "Wall" doszła do skutku. Wszyscy "Cichociemni", wraz z zasobnikami, wylądowali w okolicach miejscowości Cegłów i Zgiechów, ok 14 kilometrów o Mińska Mazowieckiego. Kolejne dwa udane loty do Polski wykonane przez załogę, którą pilotował Stanisław Mierniczek odbyły się: z 19 na 20 lutego (trzecie podejście podchorążego Czesława Pieniaka, sierżanta Piotra Nowaka oraz plutonowego Kazimierza Człapka - tym razem udane) oraz z 13 na 14 marca.

pieczątka (Polish) Service Flying Training School
(fot. zbiory autora)
     W maju 1943 roku starszy sierżant Stanisław Mierniczek został po raz kolejny przydzielony do szkolnictwa lotniczego. Tym razem uczył w "16 (Polish) Service Flying Training School" w Newton. 19 lipca 1944 roku odbywał lot ćwiczebny na samolocie "Oxford" Mk I nr PG 994. Z nieustalonych powodów samolot rozbił się w okolicach Ossington w Nottinghamshire. Starszy sierżant Stanisław Mierniczek został pochowany na cmentarzu w Newark.

Został odznaczony między innymi: Virtuti Militarii V klasy, Brązowym Krzyżem Zasługi z Mieczami, Krzyżem Walecznym.

opracowanie: schronyproszowice.pl - Mateusz Serwatowski   

grób naszego rodaka w Newtan
(fot. zbiory autora)

ŹRÓDŁA, BIBLIOGRAFIA:
  1. Olgierd Cumft, Hubert K. Kujawa; Księga Lotników Polskich poległych, zmarłych i zagionionych 1939 1946; Warszawa 1989
  2. Jerzy Pawlak; Polskie Eskadry w latach 1918-1939; Warszawa 1989
  3. Krzysztof Mroczkowski; Powroty znad domu; Kraków 2013

  4. schornyproszowice.pl
  5. pl.wikipedia.org
  6. niebieskaeskadra.pl
  7. listakrzystka.pl
  8. polishairforce.pl
  9. elitadywersji.org
  10. 301.dyon.pl



idź do góry powrót


 warto pomyśleć?  
Najlepszym podziękowaniem jest miłość.
(bł. Arnold Janssen)
styczeń  21  czwartek
styczeń  22  piątek
styczeń  23  sobota
styczeń  24  niedziela
DŁUGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespół IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomości redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
hierarchia
parametry
miejsce prezentacji
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; Sąd Okręgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; Sąd Okręgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJĄ
KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ         KONTAKT Z REDAKCJĄ