Dzisiaj jest poniedzia³ek, 04 lipca 2022 r.   (185 dzieñ roku) ; imieniny: Aureli, Malwiny, Zygfryda    
 |   serwis   |   wydarzenia   |   informacje   |   skarby Ziemi Proszowskiej   |   Redakcja   |   tv.24ikp.pl   |   dzia³y autorskie   | 
 |   kultura-o¶wiata   |   sport   |   spo³eczeñstwo   |   mieszkañcy   |   natura   |   w szerszej perspektywie   |   foto - relacje   | 

serwis IKP / w szerszej perspektywie / W doros³o¶æ na minusie, czyli (nie tylko) pandemia wpêdza m³odych Polaków w d³ugi
O G £ O S Z E N I A
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
Kursy walut
NBP 2022-06-30
USD 4,4825 +0,66%
EUR 4,6806 -0,01%
CHF 4,6904 +0,63%
GBP 5,4429 +0,39%
Wspierane przez Money.pl


W doros³o¶æ na minusie, czyli (nie tylko) pandemia wpêdza m³odych Polaków w d³ugi

(fot. media.lightscape.pl)

10-05-2021

     Kredyt na pierwsze mieszkanie, na w³asny samochód. Po¿yczka na nowy telefon czy wakacje w ciep³ych krajach. Tak wygl±da rzeczywisto¶æ wielu m³odych Polaków. Kiedy podejmuj± ¶wiadom± decyzjê o kolejnym zobowi±zaniu finansowym, wtedy nie stanowi to ¿adnego problemu. Z powa¿niejsz± sytuacj± mamy do czynienia wtedy, gdy kolejne raty kredytu czy po¿yczki przestaj± byæ sp³acane na czas. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru D³ugów - osoby poni¿ej 36. roku ¿ycia maj± na swoim koncie ³±cznie 5,8 mld z³ zaleg³ych d³ugów, a ¶rednie zad³u¿enie przypadaj±ce na jedn± osobê to ponad 5 tys. z³ [Dane: Krajowy Rejestr D³ugów, Finansowe YOLO, czyli "zetki" i "igreki" na minusie, marzec 2021], czyli znacznie przewy¿sza ¶rednie miesiêczne zarobki osoby u progu kariery zawodowej. M³odym konsumentom nie pomaga równie¿ korona-kryzys. Jak pokazuje raport Intrum "European Consumer Payment Report 2020" [Intrum, European Consumer Payment Report 2020, listopad 2020], pandemia zmniejszy³a dochody a¿ 63 proc. osób, które ledwo ukoñczy³y 20. rok ¿ycia i co 2. Millennialsa w naszym kraju. Czy m³odzi doro¶li s± odpowiedzialni za swoje problemy finansowe czy po prostu s± w gorszym po³o¿eniu ni¿ ich starsi koledzy, czy rodzice?

Komu m³odzi Polacy zalegaj± z p³atno¶ciami?

     Ju¿ co 4. osoba, która znalaz³a siê na niechlubnej li¶cie KRD, ma mniej ni¿ 36 lat. Najliczniejsz± grupê m³odych d³u¿ników stanowi± osoby w przedziale wiekowym 25-36 lat - pokolenie "Y" lub tzw. Millennialsi. Niestety, do tego grona trafiaj± jeszcze m³odsi, nierzetelni p³atnicy do 25. roku ¿ycia z pokolenia "Z". Co niepokoi najbardziej to fakt, ¿e nieuregulowane zobowi±zania maj± te¿ niepe³noletni. Ich niesp³acony d³ug wynosi 434 tys. z³. Z danych zebranych przez KRD mo¿na wyczytaæ, ¿e bior±c pod uwagê wszystkie grupy wiekowe, to w³a¶nie w¶ród m³odszego pokolenia przybywa najwiêcej nierzetelnych d³u¿ników. A komu najczê¶ciej zalegaj± z p³atno¶ciami?

     Najwy¿szy d³ug maj± wobec firm zarz±dzaj±cych wierzytelno¶ciami. Jest to ponad 2,7 mld z³, co jest o tyle alarmuj±ce, ¿e oznacza, i¿ w tym przypadku chodzi o posiadanie d³ugów od d³u¿szego czasu mimo m³odego wieku. Najczê¶ciej bowiem wierzyciel przez pewien okres próbuje odzyskaæ nale¿no¶æ na w³asn± rêkê, zanim poprosi o pomoc firmê windykacyjn±. Kolejne miejsce na tej li¶cie zajmuj± niezap³acone alimenty - 1,3 mld z³. Bankom i firmom po¿yczkowym konsumenci z m³odszych generacji s± winni prawie 990 tys. z³. i warto dodaæ, ¿e w tych przypadkach chodzi jedynie o zaleg³y d³ug, a nie o ³±czn± sumê zobowi±zañ finansowych.

     Jakie s± przyczyny zad³u¿ania siê m³odych Polaków? Brak odpowiedniej edukacji finansowej, rozrzutny styl ¿ycia, nieodpowiedzialne podej¶cie do pieniêdzy czy brak szczê¶cia?

Pandemia pogorszy³a sytuacjê finansow± m³odych Polaków

     Nale¿y zaznaczyæ, ¿e tzw. m³odzi Polacy to szeroka, zró¿nicowana grupa konsumentów, którzy maj± ró¿ne potrzeby. Przyk³adowo, Millennialsi, osoby w wieku 25-36 lat [Klasyfikacja KRD] zaci±gaj± kredyty na wysokie sumy na pierwsze w³asne lokum czy samochód.

- To osoby, które nierzadko maj± ju¿ ustabilizowan± sytuacjê finansow±, dlatego staæ je na zaci±gniêcie zobowi±zania na d³ugie lata, na niema³e sumy. Problem pojawia siê wtedy, gdy np. z powodu choroby czy zdarzeñ losowych trac± mo¿liwo¶æ pracy, sta³y zarobek i po pewnym czasie staj± siê d³u¿nikami. Taki scenariusz spotka³ niestety wielu konsumentów w pandemii. Millennialsi, którzy pracowali w firmach, które obostrzenia dotknê³y w najwiêkszym stopniu lub dzia³ali w tzw. bran¿ach zagro¿onych, stracili czê¶æ dochodów lub zostali zupe³nie bez pracy. To spowodowa³o, ¿e przestali wywi±zywaæ siê na czas ze swoich zobowi±zañ finansowych. W ten sposób zauwa¿alnie zasilili grupê m³odych d³u¿ników - komentuje Artur Bednarczyk, ekspert Intrum.

     Jednak jak pokazuj± dane Intrum, pandemia w najwiêkszym stopniu dotknê³a jeszcze m³odsz± grupê konsumentów. Korona-kryzys zmniejszy³ dochody a¿ 45 proc. konsumentów w naszym kraju. Je¿eli chodzi o grupê wiekow± 18-21 lat jest to 63 proc. i jest to najwiêkszy odsetek ze wszystkich generacji poddanych badaniu.

(fot. media.lightscape.pl)

     Warto równie¿ zaznaczyæ, ¿e w ci±gu 2020 r. liczba bezrobotnych w naszym kraju poni¿ej 35. roku ¿ycia wzros³a przesz³o o 20 proc. r./r. i wynios³a prawie 415 tys. osób [Dane: Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii].

- Niestety, te dane nie s± zaskakuj±ce. Gdy przyszed³ korona-kryzys wielu pracodawców stanê³o przed konieczno¶ci± zmniejszenia pensji swoim pracownikom lub nawet redukcji zespo³u. W pierwszej kolejno¶ci pracê straci³y osoby zatrudnione w oparciu o umowy cywilnoprawne czy po prostu bez sta³ego etatu. Do tej grupy nale¿± w wiêkszo¶ci w³a¶nie "Zetki", czyli osoby do 25. roku ¿ycia - zauwa¿a Artur Bednarczyk. To osoby z krótk± karier± zawodow±, które przewa¿nie nie zd±¿y³y zgromadziæ oszczêdno¶ci na tzw. czarn± godzinê. - Wiêc kiedy przyszed³ kryzys wywo³any pandemi±, m³odzi zaczêli mieæ automatycznie problem z terminow± sp³at± zaci±gniêtych kredytów i po¿yczek. To t³umaczy, dlaczego tak wiele osób po 20. roku ¿ycia widnieje na li¶cie d³u¿ników KRD - dodaje ekspert.

D³ug na zamówienie, czyli brak wiedzy na temat finansów szkodzi

     Trzeba jednak przyznaæ, ¿e pandemia to niejedyna przyczyna zad³u¿ania siê m³odych Polaków. Nierzadko niestety sami s± winni swoich problemów finansowych. Jak podaje KRD, mandaty za jazdê bez biletu stanowi± a¿ 204 mln z³ zaleg³ego d³ugu tej grupy, nieop³acone na czas rachunki u operatorów telekomunikacyjnych (za Internet, TV i komórki) to ponad 367 mln z³. Zdecydowanej wiêkszo¶ci tych d³ugów da³oby siê unikn±æ.

- W tym przypadku na pierwszy plan wychodzi niefrasobliwo¶æ m³odych konsumentów. Dobrym przyk³adem s± niep³acone mandaty za jazdê tramwajem czy autobusem bez wa¿nego biletu. M³odej osobie, która nie ma do¶wiadczenia w kwestiach finansowych mo¿e siê wydawaæ, ¿e jedna lub dwie niep³acone kary nie stanowi± problemu. Do czasu, bowiem odsetki od powsta³ego d³ugu rosn± ka¿dego dnia. Pocz±tkowo ma³a kwota, z czasem mo¿e daæ poka¼n± zaleg³o¶æ. Kolejn± powa¿niejsz± konsekwencj± dla m³odej osoby mo¿e byæ trafienie na listê d³u¿ników. (W tym wypadku wystarczy zaleg³y d³ug - niesp³acany przez 60 dni - wynosz±cy powy¿ej 200 z³).

Ten fakt bardzo utrudni nie tylko staranie siê w przysz³o¶ci o kredyt na wiêksz± sumê, ale nawet i zakupy na raty, czego m³ode osoby bardzo czêsto w ogóle nie s± ¶wiadome
- wyja¶nia Artur Bednarczyk, ekspert Intrum.

Zwiêkszenie wiedzy na temat finansów rozwi±zaniem k³opotów m³odszych konsumentów

     Oczywiste jest, ¿e kluczem do rozwi±zania problemów finansowych m³odych Polaków lub do unikniêcia ich w przysz³o¶ci jest bardziej ¶wiadome podej¶cie do kwestii zwi±zanych z pieniêdzmi, np. do zarz±dzania domow± kas±. Rozwi±zanie w teorii proste, jednak trudne do wdro¿enia w ¿ycie, poniewa¿ m³odsze generacje w naszym kraju cierpi± na powa¿ne braki, je¿eli chodzi o wiedzê dotycz±c± finansów, nawet w tym podstawowym zakresie. Niestety nie nabyli jej w szkole, nie maj± tak¿e wystarczaj±cego w³asnego do¶wiadczenia ¿yciowego w tym obszarze.

- Niestety trzeba przyznaæ, ¿e nie jest to tylko problem m³odszych osób. Jak wynika z analiz przeprowadzonych przez Intrum, a¿ 1/3 konsumentów w naszym kraju przyznaje, ¿e nie otrzyma³a wystarczaj±co dobrego wykszta³cenia w dziedzinie finansów, aby zarz±dzaæ swoimi bie¿±cymi sprawami finansowymi. To pokazuje, jak jeszcze wiele jest do zrobienia w kwestii edukacji finansowej naszego spo³eczeñstwa. To zadanie naszych rz±dz±cych, ale tak¿e takich firm jak Intrum, których misj± jest edukowanie konsumentów, nie tylko w temacie zad³u¿ania siê, ale i ¶wiadomego zarz±dzania pieniêdzmi - uwa¿a Artur Bednarczyk.

     Uzupe³nienie, zdobycie w³a¶ciwej wiedzy z zakresu finansów osobistych jest szczególnie wa¿ne teraz, w pandemii. Dlaczego? Jak uwa¿a blisko po³owa (48 proc.) osób pytanych przez Intrum, podjêcie takiego kroku pozwoli przygotowaæ siê odpowiednio na niepewno¶æ gospodarcz± i recesjê, bêd±ce skutkiem pandemii Covid-19 [Dane: Intrum].

red.   

¬ród³o: media.lightscape.pl



id¼ do góry powrót


 warto pomy¶leæ?  
Zawsze jest dobry dzieñ, kiedy otwierasz szczê¶liwe oczy.
(ks. Jan Twardowski)
lipiec  4  poniedzia³ek
lipiec  5  wtorek
lipiec  6  ¶roda
lipiec  7  czwartek
D£UGOTERMINOWE:


PRZYJACIELE  Internetowego Kuriera Proszowskiego
strona redakcyjna
regulamin serwisu
zespó³ IKP
dziennikarstwo obywatelskie
legitymacje prasowe
wiadomo¶ci redakcyjne
logotypy
patronat medialny
archiwum
reklama w IKP
hierarchia
parametry
miejsce prezentacji
ceny
przyjaciele
copyright © 2016-... Internetowy Kurier Proszowski; 2001-2016 Internetowy Kurier Proszowicki
Nr rejestru prasowego 47/01; S±d Okrêgowy w Krakowie 28 maja 2001
Nr rejestru prasowego 253/16; S±d Okrêgowy w Krakowie 22 listopada 2016

KONTAKT Z REDAKCJ¡
KONTAKT Z REDAKCJ¡         KONTAKT Z REDAKCJ¡         KONTAKT Z REDAKCJ¡         KONTAKT Z REDAKCJ¡         KONTAKT Z REDAKCJ¡