Jakim widzem jest przeciętny Polak i z jakiego sprzętu korzysta?

(fot. Kamila Kurowska)

7-08-2018

     Wydawać by się mogło, że coraz popularniejsze media internetowe będą powoli wypierać telewizję i media pozostałe. Tymczasem jak się okazuje na przykładzie Polaków, telewizja nadal pełni ważną funkcję w ich życiu. Co ciekawe, przeciętny Polak przed telewizorem spędza dziennie ponad 4,5 godziny. Jaki sprzęt wykorzystujemy do tego celu?

Oglądamy telewizję ponad 4 godziny dziennie

     Z danych Nielsen Audience Measurement zgromadzonych w okresie od stycznia do maja 2017 roku wynika, że średni dobowy czas oglądania telewizji przeciętnego Polaka w wieku powyżej 4 lat wynosi 4 godziny i 36 minut. W porównaniu analogicznych okresów z poprzednich lat zmiany są nieznaczne:
  • rok 2013 - średni czas oglądania TV to 4 godziny i 24 minuty,
  • rok 2014 - 4 godziny i 32 minuty,
  • rok 2015 - 4 godziny i 38 minut,
  • rok 2016 - 4 godziny i 34 minuty.
     Z roku na rok zainteresowanie telewizją w Polsce zmienia się w sposób nieznaczny. Wciąż utrzymuje się średni dzienny poziom oglądania TV w okolicach 4,5 godziny. Najdłużej telewizję oglądamy w miesiącach jesienno-zimowych, a nieco krócej w miesiącach wiosenno-letnich, kiedy po prostu więcej czasu spędzamy na dworze.

Telewizja trzyma się mocno w Europie

     Poziom popularności telewizji w Europie badała Europejska Unia Nadawców - European Broadcasting Union, w skrócie EBU. Zrzesza ona nadawców publicznych i przygotowuje okresowo raporty. Ostatni stworzono przed 2 laty - "Trendy widowni. Telewizja 2016". Jakie płyną z niego wnioski? Telewizja trzyma się mocno w Europie, choć młodzi ludzie coraz rzadziej ją oglądają.

     W 2016 roku aż 89 proc. Europejczyków korzystało z telewizji każdego tygodnia, choć wśród osób w wieku 15-24 lat odsetek ten był zdecydowanie niższy. Regularne oglądanie telewizji deklarowało z kolei około 75 proc. osób, które codziennie sięgają również po medium internetowe. Niewykluczone jednak, że właśnie przez internet młodzi oglądają telewizję i treści wideo na życzenie.

Jak telewizja znosi konkurencję z internetem?

     VOD, czyli telewizja internetowa na życzenie, jest realną konkurencją dla konwencjonalnej telewizji. Badania przeprowadzone przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji już w 2015 roku wskazywały, że aż 77 proc. polskich internautów korzystało z serwisów VOD, z czego co piąty robił to codziennie.

     Większość badanych wybiera VOD dlatego, że lubi decydować o tym, co i gdzie oraz na jakim sprzęcie będzie oglądać. Z usług telewizji tego rodzaju korzystają przedstawiciele obu płci, zwykle z przedziału wiekowego pomiędzy 15. a 34. rokiem życia, mieszkańcy miast i wsi. Polacy najczęściej szukają w sieci filmów - polskich i zagranicznych, jak i seriali, programów informacyjnych, transmisji wydarzeń sportowych.

     Aż 74 proc. nowych telewizorów SmartTV jest podłączanych do internetu. Na dużym ekranie widzowie korzystają z popularnych aplikacji z materiałami wideo i mogą do woli wybierać z szerokiej oferty programów, seriali i innych treści. Jednym z najpopularniejszych seriali z internetu jest "Gra o Tron". Widzowie uprawiają przy tym tzw. binge-watching, czyli oglądają kilka odcinków z rzędu tego samego serialu. Warto też wspomnieć, że "Gra o Tron" znajduje się w czołówce seriali pod względem najbardziej wyczekiwanych kontynuacji produkcji telewizyjnych.

Jakim sprzętem TV dysponują Polacy?

     Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 86 proc. polskich domów jest przynajmniej jeden nowoczesny odbiornik TV. W grupie najuboższych Polaków liczba gospodarstw domowych, posiadających telewizor plazmowy lub ciekłokrystaliczny, wzrosła w ciągu 2017 roku o 7 pkt. proc. Zaledwie 3,3 proc. gospodarstw w naszym kraju nie ma w ogóle telewizora. Można więc stwierdzić, że jest on jednym z podstawowych urządzeń w domu.

     Według firmy badawczej GfK Polonia polscy nabywcy coraz częściej decydują się na zakup telewizorów z ekranami o dużej przekątnej. W 2013 roku telewizory 55-calowe i większe stanowiły w Polsce zaledwie 3 proc. rynku, a w 2017 roku było to już 17 proc. W okresie od stycznia do października 2017 roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu powyżej 60 cali wzrosła ilościowo o 78 proc. rok do roku, a jednocześnie maleje zainteresowanie telewizorami z Full HD. Producenci mają dla odbiorców szeroką ofertę telewizorów 4K- Ultra HD, a taki standard wykorzystywany jest w filmach i serialach dostępnych w serwisach VOD, czego przykładem są produkcje oferowane w telewizji HBO GO w pakiecie z internetem UPC lub telewizji z pakietem Canal+ UPC.

Kino domowe do telewizora

     Telewizory z tak dużymi ekranami i prezentujące obraz w jakości 4K mogą zastąpić w warunkach domowych tradycyjne kino, zwłaszcza po dodaniu zestawu kina domowego. Nie jest problemem już, jak podłączyć kino domowe do telewizora. Podłączenie jest zazwyczaj bardzo proste i wymaga jedynie działania zgodnie z instrukcją dołączoną do sprzętu.

Konrad Piaseczny   

Artykuł pochodzi ze strony: Internetowego Kuriera Proszowskiego
Zapraszamy: https://www.24ikp.pl/redakcja/archiwum/2018/08/20180807si_tele/art.php