Wystawa "Solne wnętrza"

Patrycja Krzanowska "Galaktyka soli", tryptyk, technika własna (fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka)

Wieliczka, 11-05-2017

     Intrygującą kopalnię soli widzianą oczami studentów i pedagogów z Pracowni Malarstwa i Rysunku Katedry Sztuk Pięknych Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Krakowie można zobaczyć na wystawie "Solne wnętrza" już od 10 maja w Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka w kopalni soli. Nie są oni pierwszymi artystami, których urzekła kopalnia. Od wieków szukali w niej inspiracji poeci, literaci, malarze i rzeźbiarze, filmowcy oraz fotograficy.

     Wyjątkowość kopalni ciekawie ujął prof. ASP Jacek Jędo: Stanowi swoisty fenomen miejsca, wykreowanego przez niezwykłe piękno komór solnych, struktur ich ścian, tworzących specyficzny urok i klimat tych wnętrz. To zdumiewający przykład symbiozy rozległego w czasie procesu działań natury i człowieka-górnika i jednocześnie artysty.

Agata Michorowska "Struktury solne", technika własna, mieszana na kartonie (fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka)
Wystawa "Solne wnętrza" kończy projekt wspólnie realizowany przez Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka i Wydział Architektury Wnętrz ASP w Krakowie.

     Rozpoczął go plener z warsztatami, podczas których zjawiska kontrastu ciemności i światła oraz właściwości przestrzenne podziemi były rozpatrywane jako punkt wyjścia do przemyśleń nad estetyką unikatowych wnętrz wydrążonych w soli. Pani dr Katarzyna Stryszowska-Winiarz, komisarz wystawy z ramienia ASP, dzieli się wrażeniami we wstępie do katalogu: Odnoszę wrażenie, że ciemność w podziemnych wnętrzach jest nieprzenikniona i brak w niej jakichkolwiek punktów odniesienia. Z początku widzę bardzo niewiele, potem wzrok przyzwyczaja się do ciemności. Ciemność staje się przyczyną odbić i refleksów światła sztucznego. Zmącone światło i rozjaśniona ciemność zawierają się w sobie. Ciemność sprzyja kontemplacji, nadaje blask światłu. Tajemnicza niezwykłość kryje się w smudze, przejściu między światłem a mrokiem. Spostrzeżenia te, identyfikują miejsce i czynią je wyjątkowo ciekawe w odbiorze.

Doznania światła i mroku, zjawiska mieszania ciemności i światła stały się inspiracją do użycia różnych środków wyrazu i technik artystycznych. Poszukiwanie form w ciemnościach i łączenie ich w kompozycyjną całość nie było łatwym zadaniem.


Dominika Pawłowska "Solna otchłan?", akryl na pło?tnie (fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka)

     Najlepsze prace uczestników, stanowiące nową, artystyczną interpretację kopalni, prezentuje wystawa "Solne wnętrza". Z jednej strony pokazuje ona kompozycje, które realistycznie przedstawiają charakterystyczne dla kopalni wnętrza i detale. A z drugiej i miłośnicy abstrakcji zostaną usatysfakcjonowani, ponieważ powstały także odrealnione wizje zrodzone z obserwacji zjawisk właściwych dla budowy geologicznej kopalni, np. sfałdowań warstw solnych, kształtów soli, itd. Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami ponad 50 prezentowanych na wystawie dzieł studentów i pedagogów ASP w różny sposób odnoszących się do podziemnej scenerii.

     Wystawę można zwiedzać od 10 maja do 1 października 2017 r. w Muzeum Żup Krakowskich w kopalni soli w Wieliczce w ramach biletu do zwiedzania kopalni. Następnie od listopada będzie ona pokazywana w Galerii Wydziału Architektury Wnętrz ASP w Krakowie.

red.   

plakat SOLNE WNĘTRZA (fot. Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka)

Honorowy patronat objął Jego Magnificencja prof. dr hab. Stanisław Tabisz Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Artykuł pochodzi ze strony: Internetowego Kuriera Proszowskiego
Zapraszamy: https://www.24ikp.pl/redakcja/archiwum/2017/05/20170511solne/art.php