Europejski numer alarmowy - 112

(fot. 112.gov.pl)

Proszowice, 15-10-2016

     Numer alarmowy "112" jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Numer alarmowy "112" służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Ogólnoeuropejski numer alarmowy "112" został powołany do życia uchwałą Rady Europy z dnia 29 lipca 1991 roku, a obowiązek ten usankcjonowano postanowieniami Dyrektywy 2002/22/WE Parlamentu Europejskiego z dnia 7 marca 2002 roku.

     Kierowanie połączeń na numer alarmowy "112" jest bezpłatne. Ponadto można numer "112" wybrać w telefonie komórkowym nie posiadającym karty SIM.

     W Polsce numer alarmowy "112" obsługują operatorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), ideą jego funkcjonowania w ramach Systemu Powiadamiania Ratunkowego (SPR), jest możliwość uzyskania pomocy od podmiotów i służb do zadań których należy ochrona życia, zdrowia, bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Należy dodać, że w Polsce ze względu na przyzwyczajenie, komfort obywateli i specyfikę niektórych wezwań alarmowych zachowane zostały numery alarmowe:

- 997 Policja;

- 998 Państwowa Straż Pożarna;

- 999 Pogotowie Ratunkowe.

Jak dzwonić na numer alarmowy "112" - czyli co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru:

  • miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu zdarzenia i pozwalać na prowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem,
  • jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru "112" powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
  • po wybraniu numeru "112" należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne),
  • krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora CPR właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
  • wskazać miejsce przebywania / adres, w którym miało miejsce zdarzenie - jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
  • udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
  • wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora,
  • nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
  • jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko powiadomić operatora numeru "112",
  • należy starać się o chwilowe nie korzystanie z telefonu, z którego dokonano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.

Czego można się spodziewać dzwoniąc na numer alarmowy "112"?

Zgłoszenie zostanie skierowane do najbliższego CPR (Centrum Powiadamiania Ratunkowego - "112").

(fot. Andrzej Powidzki)

Co zrobi operator odbierający połączenie na numer alarmowy "112"?

  • zapyta o rodzaj zdarzenia i miejsce zdarzenia,
  • wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
  • poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji,
  • jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby.
Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy "112", zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu dodatkowych pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.

Kiedy dzwonić na numer alarmowy "112"?

Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.:
  • pożary,
  • wypadki drogowe,
  • kradzieże,
  • włamania,
  • w przypadku użycia przemocy,
  • nagłe omdlenia i utrata świadomości,
  • poważne uszkodzenia ciała i silne krwawienie,
  • przypadki porażenia prądem,
  • rozpoznanie osoby poszukiwanej przez Policję,
  • inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.
(fot. Andrzej Powidzki)

Kiedy nie należy dzwonić na numer alarmowy "112"?

Nie należy dzwonić, kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak:

  • zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia lub tylko dla zabawy,
  • w celu poinformowania, że nie potrzebujesz pomocy,
  • w celu sprawdzenia czy numer "112" naprawdę działa,
  • w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność, itp.),
  • w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, międzymiastowej, kolejowej lub lotniczej,
  • w celu uzyskania połączenia międzynarodowego,
  • w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzeri, itp.,
  • w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej,
  • w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.
Pamiętaj!

Dzwoniąc na numer alarmowy "112" bez potrzeby i uzasadnienia, blokujesz linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w CPR.

Zastanów się! - TY też możesz kiedyś potrzebować pomocy.

Andrzej Powidzki   

Źródło: 112.gov.pl

Artykuł pochodzi ze strony: Internetowego Kuriera Proszowskiego
Zapraszamy: https://www.24ikp.pl/redakcja/archiwum/2016/10/20161015nr112/art.php