Żeby pamięć nie umarła...
|
(fot. zbiory IKP) |
Proszowice, 31-03-2016
Wśród licznych projektów, które są realizowane w Zespole Szkół w Proszowicach, te dotyczące problematyki żydowskiej zajmują ważne miejsce. Co roku nasza młodzież włącza się w kolejne działania związane tematycznie właśnie z tą historią. Mając na uwadze dzieje naszej Małej Ojczyzny, uczniowie starają się w obiektywny sposób odtworzyć także losy mieszkającego tu narodu wybranego. Jest to docieranie do różnych źródeł historycznych i wykorzystywanie różnorodnych materiałów, często z prywatnych archiwów.
Problematyka wielokulturowości zajmuje dziś bardzo ważne miejsce w życiu młodych ludzi. W duchu patriotycznego wychowania pokazujemy, w jaki sposób likwidować stereotypy - uczymy także otwartości wobec innych kultur.
W ubiegłym roku zainicjowaliśmy cykliczny projekt "Śladami Żydów w Małopolsce". Został on włączony do Programu Edukacji Patriotycznej i Obywatelskiej Kuratorium Oświaty w Krakowie. Działania naszej szkoły zostały wsparte przez Żydowskie Muzeum Galicja, z którym od kilku lat współpracujemy. W ramach projektu zostały ogłoszone konkursy tematyczne, które spotkały się z wielkim zainteresowaniem młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej całej Małopolski.
W bieżącym roku szkolnym realizujemy drugą edycję projektu. Tegoroczna tematyka związana jest z okrutnymi doświadczeniami ludności żydowskiej w czasie II wojny światowej. Mottem konkursu - w tym roku w formie literackiej - są słowa H. Birenbaum: "Nadzieja umiera ostatnia". Uczniowie analizując to przesłanie powinni przedstawić losy Żydów swojego regionu właśnie w tym okresie. Regulamin konkursu został ogłoszony na stronie Kuratorium Oświaty. Do udziału w konkursowych zmaganiach zapraszamy młodzież z Małopolski, a szczególnie gorąco z gimnazjów powiatu proszowickiego. Nasza lokalna historia w tym wymiarze może zaowocować niejedną wspaniałą pracą młodych badaczy tematu.
Zakończenie projektu przewidziane jest w czerwcu, na uroczystej gali, z udziałem wspaniałych gości i mamy nadzieję również wielkiej ilości uczestników konkursu. Jako koordynator projektu, pragnę zachęcić uczniów do udziału w projekcie i zgłębiania może nieznanej jeszcze historii Małej Ojczyzny.
Beata Zapiór
|
|
|