Poznajemy świat niepełnosprawnych rówieśników
|
(fot. GBP Ostrów) |
Ostrów, 19-02-2016
"Leo i Nela", "Tajemnica znikających ciasteczek", "Żywe srebro" to tytuły kolejnych książeczek z edukacyjnej serii pod nazwą "Bajki bez barier", wokół których zorganizowane były kolejne zajęcia z elementami biblioterapii w filii biblioteki w Ostrowie. Głośno odczytane teksty otworzyły dzieciom drzwi do świata ich niepełnosprawnych rówieśników - Mikołaja z zespołem Downa, Kornelii poruszającej się na wózku inwalidzkim oraz Hani zmagającej się ze swoją nadpobudliwością ruchową.
Warsztaty pod nazwą "Poznajemy świat niepełnosprawnych rówieśników" pozwalają dzieciom zapoznać się z charakterystycznymi symptomami różnych zaburzeń, pomagają poznać i zaakceptować inność kolegów i koleżanek. Istotą warsztatów jest pokazanie dzieciom, że świat społeczny składa się z różnych ludzi, a pomoc ludziom niepełnosprawnym nie powinna być zabarwiona litością, ale tym samym uczuciem, jakie nam towarzyszy, gdy po prostu pomagamy innym, to jest odruchem dobroci i wrażliwości na problemy drugiego człowieka.
|
(fot. GBP Ostrów) |
Przekaz treści warsztatów ukierunkowany jest również na przełamywanie stereotypów dotyczących różnych chorób i niepełnosprawności. Zajęcia biblioterapeutyczne uczą dzieci, że osoby niepełnosprawne nie są całkowicie osobami bezradnymi. Mimo pewnych braków mają też wiele sprawności i konstruują swoje życie w oparciu o najcenniejsze zasoby, jakie posiadają. Zaletą zajęć inspirowanych rekomendowanymi publikacjami z serii "Bajki bez barier" jest kształtowanie wśród dzieci wartościowych postaw - charakteryzujących się rozległą wiedzą o ludziach niepełnosprawnych, a w warstwie emocjonalnej ogólnoludzką życzliwością i solidarnością z drugim człowiekiem, któremu trzeba stwarzać szanse bycia samodzielnym i niezależnym.
|
(fot. GBP Ostrów) |
Biblioteki pełniąc ważną rolę w zakresie kształtowania zainteresowań czytelniczych wywierają niejednokrotnie wpływ na stan społecznej świadomości. W płaszczyźnie relacji niepełnosprawnych z pełnosprawnymi kształtują wzajemne pozytywne postawy oraz prawdziwe wyobrażenia społeczne o możliwościach uczestnictwa niepełnosprawnych w życiu społecznym.
Halina Rokita
|
|
|