Wyjazd do Grecji w ramach programu Erasmus +

Belgrad
Belgrad ruiny dawnych budynków rządowych
Saloniki - świątynia Św. Dymitra
Saloniki - Biała Wieża
Karditsa - praca nad projektem
monastyr Wielki Meteor
Karditsa
(fot. zespół Erazmusa +)
Proszowice, 26-08-2015

     Tuż po zakończeniu roku szkolnego grupa nauczycieli z Proszowic wyruszyła do Grecji w ramach realizacji programu Erasmus +. Nasza gmina od roku realizuje projekt pod nazwą "e-plat - Forming Education" i zgodnie z założeniami projektu odwiedziliśmy naszego partnera - miasto Karditsa w rejonie Tessalia w Środkowej Grecji. Podróż odbyliśmy autokarem, a droga z Proszowic do centrum Grecji trwała 2 dni z postojem na odpoczynek w Belgradzie.

     Korzystając z okazji zwiedziliśmy stolicę Serbii, zwracając szczególną uwagę na malowniczo położoną twierdzę Kalemegdan, z której rozciąga się piękny widok na Sawę. Tam też znajduje się lokalne miejsce kultu - świątynia Świętej Petki.

     Szczególnie wstrząsającym miejscem w samym centrum miasta są ruiny budynków rządowych, które zostały zbombardowane w 1992 w wyniku ataku precyzyjnie naprowadzonych amerykańskich rakiet.

     Przystanek w Serbii nie trwał długo, ale był niezbędny, by uczestnicy wyjazdu i kierowcy mogli należycie wypocząć. Po kilkunastu godzinach przerwy ruszyliśmy w kierunku Grecji. Kolejnym przystankiem, zorganizowanym ze względów bezpieczeństwa, był postój w Salonikach. Pomimo zmęczenia udaliśmy się na spacer nabrzeżem.

     Z daleka widać było symbol tego pięknego nadmorskiego miasta - Białą Wieżę, zwiedziliśmy także Bazylikę Świętego Dymitra i podziwialiśmy znakomicie zachowany Łuk Galeriusza. Nie pominęliśmy też słynnego pomnika Aleksandra Macedońskiego - jednego z najsłynniejszych władców świata starożytnego oraz pomnika Arystotelesa, którego - zgodnie z legendą - trzeba złapać za duży palec u nogi, by zapewnić sobie dar pięknego i mądrego wysławiania. Po męczącym spacerze udaliśmy się na odpoczynek do hotelu i następnego dnia ruszyliśmy do miejsca docelowego, czyli do Karditsy.

     Czas spędzony w siedzibie naszych projektowych partnerów podzielony był pomiędzy pracę nad projektem oraz wizyty kulturowe po okolicy w dużej polsko - greckiej grupie.

     W trakcie pierwszego dnia wizyty odbyliśmy dwa spotkania: jedno poświęcne było omówieniu postępów i poziomu zaawansowania prac nad platformą w naszych instytucjach, drugie dotyczyło rozpoznania potrzeb współczesnej edukacji w Grecji i w Polsce. Nauczyciele przedstawili prezentacje poruszające w/w zagadnienia, które stały się doskonałym materiałem do dyskusji.

     Po lunchu odbyliśmy spacer po mieście poznając współczesne oblicze tego uroczego miasta oraz jego historię. Na szczególną uwagę zasługują: park dający mieszkańcom schronienie w upalne dni oraz stare miasto. Wieczorny posiłek we wspólnym gronie pozwolił lepiej poznać naszych gospodarzy i wymienić poglądy w miłej atmosferze.

     Kolejne dwa dni w Karditsa wypełnione były spotkaniami warsztatowymi w grupach przedmiotowych. Zostaliśmy podzieleni na grupy matematyków, przyrodników, humanistów i językowców, aby omówić zakres materiału i typy ćwiczeń przygotowywanych do zamieszczenia na platformie. Wymieniliśmy się opiniami i uwagami na temat zakresu matariału, mówiliśmy także o różnicach, jakie ze względu na specyfikę szkół zaangażowanych w działania projektowe wystąpią na platformach e-learningowych przygotowywanych w Polsce i w Grecji.

     Jednym z punktów programu wizyty delegazji z Polski w Karditsa był wyjazd do Meteorów. Ten niezwykły masyw górski, gdzie znajdują się majestatyczne monastyry, wpisany jest na listę dziedzictwa Unesco i jest to zdecydowanie jedno z najbardziej fascynujących miejsc na świecie. Pojedyńcze skały wznoszą się na ok. 540 metrów, a na szczytach skał umiejscowiony jest zespół prawosławnych klasztorów (monastyrów). Początkowo wszelkie materiały potrzebne do budowy i życia mnichów wciągane były na linach, również odwiedzający mogli dostać się do monastyrów jedynie w taki sposób.

     Obecnie część z monastyrów udostępniona jest dla zwiedzających i dla ich wygody wybudowano schody i pomosty. Pierwsze wspólnoty religijne pojawiły się w Meteorach pod koniec X w., osiedlając się w jaskiniach i pustelniach. Legenda głosi, że św. Atanazy, założyciel najstarszego monastyru Wielkiego Meteora (Megalo Meteoro), wzniósł się na szczyt na skrzydłach orła. Tak czy inaczej, założył on pierwszy klasztor w 1336. Zwiedzanie monastyru dało nam obraz tego, jak dawniej wyglądało życie mnichów i jak wygląda ono teraz. Wieczór drugiego udało nam się spędzić wieczór w uroczej tawernie położonej nad brzegiem morza na specjalnie przygotowanym przez naszych gospodarzy wieczorze greckim.

     Następny dzień pobytu w Karditsa to kolejna konferencja dotycząca następnych miesięcy pracy w projekcie, dalszych działań merytorycznych w tym produktów intelektualnych. Omawialiśmy także rewizytę w Polsce, zasady finansowania projektu i działania upowszechniające projekt.

     Kolejną częścią wizyty było zwiedzanie pięciu szkół zaangażowanych projekt. W trakcie zwiedzania towarzyszyła nam grecka młodzież oprowadzająca nas po swoich szkołach. Mogliśmy dowiedzieć się, jak wygląda organizacja pracy szkoły w Grecji, porównać programy nauczania oraz zwiedzić greckie szkoły, w tym także szkoły zawodowe i technika z bardzo ciekawym zapleczem warsztatowym.

     Ostatni dzień wypełniły oficjalne spotkania w Urzędzie Miasta i w Wydziale Edukacji Regionu Karditsa. Władze miasta przedstawiły nam prezentację dotyczącą zaangażowania i monitoringu wdrażania projektu. Zostaliśmy także zapoznani ze strukturą władz oświatowych i samorządowych. W prezencie otrzymaliśmy niezwykły album przedstawiający historię regionu w ujęciu muzycznym.

     Pożegnalną kolację zorganizowano w przepięknym kompleksie wypoczynkowym nad jeziorem Plastira.

     Ciężko było rozstawać się z gościnną Grecją i naszymi nowymi przyjaciółmi, jednak nie żegnaliśmy się na długo, ponieważ zgodnie z ustaleniami zaplanowaliśmy koleją wizytę na koniec sierpnia w Polsce. Pobyt w Grecji dostarczył nam wiele nowych informacji dotyczących budowy internetowej platformy e-learningowej i pozwolił poznać kraj i obyczaje naszych partnerów. Dla nauczycieli biorących udział w wizycie była to jednocześnie możliwość poznania systemu pracy w szkołach greckich oraz szansa być używać języka angielskiego, który jest językiem projektu, w sytuacjach formalnych i nieformalnych.

(fot. zespół Erazmusa +)


zespół Erazmusa +   

Artykuł pochodzi ze strony: Internetowego Kuriera Proszowskiego
Zapraszamy: https://www.24ikp.pl/redakcja/archiwum/2015/08/20150826grecja/art.php